נתניהו בישיבת ממשלה בגולן: "גאים להקים יישוב ע"ש טראמפ"

רה"מ בירך את נשיא ארה"ב על פעילותו נגד איראן, והתייחס לתכנון להקים יישוב חדש ברמת הגולן. שגריר ארה"ב בישראל: "הנשיא הרוויח את זה ביושר, אך זה גם מוערך מאוד"

זמן צפייה: 01:03

ישיבת ממשלה חגיגית נערכה היום (ראשון) ברמת הגולן לכבוד הכרת של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בריבונות הישראלית על האזור. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי היישוב ייקרא "רמת טראמפ". יש לציין כי ממשלת מעבר אינה יכולה לאשר פעולה זו. לכן, בפועל - האירוע היה רק התחלת עבודת מטה של משרד השיכון. היישוב החדש, שייקרא על שם הנשיא האמריקני, יאושר רק על ידי הממשלה שתוקם לאחר הבחירות. מאוחר יותר הוסר הלוט ביישוב ברוכים, שם נשא נתניהו דברים.

נתניהו נואם בישיבת הממשלה בגולן
נתניהו נואם בישיבת הממשלה בגולן | צילום: חדשות 13

"אנחנו ביום היסטורי, והולכים לעשות שני דברים – אחד להקים יישוב ברמת הגולן – דבר שלא נעשה כבר שנים רבות, אקט ציוני חשוב, ודבר שני לכבד את הידיד דונלד טראמפ, שהכיר לאחרונה בריבונות של ישראל ברמת הגולן", אמר נתניהו בפתח הישיבה. "הוא המנהיג הראשון שעשה זאת, הוא הראשון שקרע את מסך הצביעות הזה. בגין אמר שלפעמים צריך להגיד גם את המובן מאליו – וטראמפ עשה את זה גם בהכרה ברמת הגולן, גם ביציאה מהסכם הגרעין וגם מול איראן במפרץ עומאן ובמפרץ הפרסי. אנחנו גאים בכך שיש לנו את הזדמנות להוקיר את הידיד הגדול ולהקים את היישוב. נמשיך לבנות ולפתח את הגולן למען כל התושבים – היהודים והלא יהודים כאחד, ולמען עתיד המדינה כולה".

ישיבת הממשלה עם השגריר דייוויד פרידמן בגולן
ישיבת הממשלה עם השגריר דייוויד פרידמן בגולן | צילום: חדשות 13

שגריר ארה"ב בישראל, דייויד פרידמן, אמר: "אני מודה לראש הממשלה שנתן לי את הכבוד להיות כאן. תודה שערכת את הישיבה כאן, ותודה על המחווה הנדיבה שישראל ואתה מעניקים לנשיא –  הוא הרוויח את זה ביושר, אך זה גם מוערך מאוד. אנחנו מחכים להמשיך לעבוד איתך ועם ממשלת ישראל ולפתח את החוזק של השותפות ואת הקשר שאותו לא ניתן לשבור בין המדינות. אנחנו מאמינים שהקשר החיוני והקריטי הזה ימשיך לגדול עם השנים".

ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, נשא גם הוא דברים: "אדוני ראש הממשלה, השגריר, שרים, אנשי הרשויות. אני מתרגש מאוד וכבוד הוא לי לארח כאן בגולן את ישיבת הממשלה. אני מאמין שאנחנו נמצאים בתקופה היסטורית – של העברת השגרירות לירושלים. לפי כמה חודשים קיבלתי את ההודעה על ההכרה בריבונות וזה היה מדהים, ואז בפסח רה"מ ביקר כאן והודיע על הקמת היישוב על שם טראמפ – מה עוד אפשר לבקש?".

לאחר מכן אמר נתניהו בנאום, לאחר הסרת הלוט: "עברנו הרבה שנים מאז שקם יישוב חדש ברמת הגולן. היום זה קורה. אנחנו עושים צעד חשוב לקראת עלייתו על הקרקע של היישוב רמת טראמפ. הוא נושא בגאון את שמו של ידיד גדול מאוד של מדינת ישראל וגם שלי – דונלד טראמפ. מנהיג שעשה דברים שלא נעשו קודם לכן, והיו צריכים להיעשות בתוקף הצדק והאמת. אבל לפני הכול, יש כאן הגשמה של החזון הציוני במיטבו. בניין ארץ ישראל הוא יסוד של חיינו הלאומיים והגולן היה ויהיה חלק בלתי נפרד מארצנו וממדינתו. הגולן הוא ישראלי. איננו זרים בגולן, אנו נמצאים בגולן בזכות שורשי עמנו שנעוצים באדמת הגולן זה אלפי שנים".

ישיבת הממשלה עם השגריר דייוויד פרידמן בגולן
ישיבת הממשלה עם השגריר דייוויד פרידמן בגולן | צילום: חדשות 13

"יש עוד סיבה שבגללה הגולן שלנו בזכות. הוא חזר לידינו במלחמת מגן שאין מוצדקת ממנה", אמר. "מלחמנה שבה לוחמינו האמציםי והמופלאים שיחררו נחלץת אבות זו לפני 52 שנים. ומה היה כאן כשלא שלטנו פה? תופקנותצ סורית בלתי פוסקת נגדנו.

הודות לנוכחות שלנו בגולן נשמרים השקט והיציבות באזור, הנוכחות שלנו היא נכס אסטרטגי למדינות רבות באזור. כולנו יודעים מה המתרחש בעשור האחרון עבר לגבול. אם לא היינו פה מיליציות קנאיות של אירןא היו פה. לא ניתן לזה לקרות אף פעם. נמשיך לפעול כל העת נגד ניסיונותיה שלח איראן להתבסס מעבר לגבול ובסוריה בכלל. איננו מושיטים צווארנו לשחיטה מול מבקשי נפשנו. אנו מוציאים מידם את המאכלת פעם אחר פעם.

לקראת הישיבה החגיגית, פרסה התאחדות האיכרים שלטים בעליות לרמה עם הכיתוב "הכרה או עקירה? ייבוא ללא מכס מארה״ב שווה סוף החקלאות בגליל ובגולן", זאת במחאה על תנאי הייבוא מארצות הברית.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190616-1622' autoplay='0' credit='' desc='שר המשפטים אוחנה, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ושר הכלכלה אלי כהן ' kid='1_t4vknv80' duration='27'']

שלטים שתלו התאחדות האיכרים ברמת הגולן
שלטים שתלו התאחדות האיכרים ברמת הגולן

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ על הבחירות: "ישראל הסתבכה – עליה להתאפס על עצמה"

אפקט טראמפ: צניחה בפופולאריות השם "דונלד" בארצות הברית

יאיר נתניהו: "טראמפ הוא רוק סטאר – והישראלים מעריצים אותו"

כזכור, לפני כחודשיים הודיע ראש הממשלה נתניהו כי החליט לקרוא ליישוב ברמת הגולן על שמו של הנשיא טראמפ, כהוקרה על הכרזתו. "אקרא ליישוב או לקרייה ברמת הגולן על שמו של דונלד טראמפ. בקרוב אביא זאת לאישור הממשלה", אמר נתניהו בעת טיול באזור. "אני חושב שיש צורך לבטא את ההערכה שלנו לטראמפ".

טראמפ חותם על ההכרה ברמת הגולן כשנתניהו לצידו

חודש קודם לכן קיימה מועצת הביטחון של האו"ם דיון, לבקשת סוריה, בצעד האמריקני להכרה בשליטה הישראלית באזור. זאת, ברקע הביקורת הקשה על המהלך מצד מדינות האיחוד האירופי, רוסיה ומדינות ערביות רבות. במהלך הדיון ספגה ארצות הברית ביקורת מצד 14 עמיתותיה למועצה. נציג דרום אפריקה באו"ם, ג'רי מטיג'לה אמר: "ההחלטה החד צדדית של טראמפ אינה מקדמת את הניסיון למצוא פתרון ארוך טווח לקונפליקט במזרח התיכון".

הדיון התקיים מספר ימים לאחר שהנשיא טראמפ חתם על מסמך ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן בנוכחות נתניהו. זאת, לאחר הצהרה משותפת שמסרו. מוקדם לחתימה, הנשיא טראמפ אמר בהצהרה כי "ארצות הברית מכירה בזכות המוחלטת של ישראל להגן על עצמה, והיום אני מקדם את זה. התקיפה שהתרחשה הבוקר המחישה את הצורך הזה". "כל הסכם שלום עתידי חייב לקחת בחשבון את צורכי הביטחון של ישראל. אנחנו לא רוצים לראות עוד התקפה כמו שקרתה צפונית לתל אביב", הוסיף הנשיא.