מזג האוויר מצדיק את הקלוריות. סופלה שוקולד, חגית גורן

אפשר לאכול סופלה שוקולד ולרזות? שיטת התזונה הזאת מבטיחה שכן

פיצה, בורקס, שוקולד מריר ואפילו צ'יפס. האם אפשר לאכול את כל אלה ולהישאר חטובים? תלוי עם אילו חיידקים נולדתם. בדקנו את הדיאטה המהפכנית שלא מפחדת מפחמימות ושומנים

  • פורסם ב:
  • 31/01/2019 14:41
  • |
  • כתבים:
  • אוכל 13

אם אתם חיים מדיאטה לדיאטה, משכנעים את עצמכם שסלט חסה הוא חטיף קראנצ'י מדליק ונוהגים לבדוק את טבלת המרכיבים של כל מוצר - אתם בטח יודעים דבר או שניים על הקשר שבין רמות הסוכר בדם להורדה או עלייה במשקל. לא משנה כמה מוצרי דיאט ומזונות דלי שומן תצרכו, אם רמת הסוכר בדם לא תהיה מאוזנת, סיכוי אפסי שתצליחו להפחית במשקל, אבל זו רק נגזרת. רמות גבוהות של סוכר אחרי האוכל לא רק מעוררות רעב מהר יותר, אלא גם משפיעות על התפתחות של סוכרת, סרטן, מחלות לב ולחץ דם. 

>> איפה הגורמה? המקום המפתיע החדש של שגב משה

>> האמת, הופתענו: זה הסוד לתפו"א פריכים כמו במסעדה

>> הקינוח הממכר במינימום עבודה: קרם ברולה מ-3 מרכיבים בלבד


דיאטת DayTwo שפותחה בישראל מתבססת על איזון רמות הסוכר בדם, אך טוענת שלכל אדם הרכב חיידקי מעיים שונה שאחראי לתהליך פירוק המזון והעלאת או הורדת הסוכר, ולכן אכילת אותו מזון - לא משנה אם זה שוקולד, ג'חנון או נבטוט - תיצור תגובות שונות בין אנשים בהתאם לחיידקים הפרטניים שנמצאים אצלם במעיים. המשמעות היא שעבור אדם אחד ברוקולי יכול להיות מצוין לאיזון רמות הסוכר, בעוד שלאחר הוא יקפיץ את רמות הסוכר בדם ויעודד השמנה. ומה לגבי פיצה, בורקס ואפילו צ'יפס פריך שזה עתה יצא מטיגון? בדיוק אותו דבר, אך למרות שמדובר בבשורה שהיא לכאורה גן עדן עלי הגרגרנות, יש להתחשב בערך הקלורי של כל מאכל: גם אם פיצה תשפיע לטובה על רמות הסוכר של אכלן X, היא תכניס במקביל לגופו לא מעט קלוריות, כך שאם פנטזתם על אורח חיים שכולל פיצה לארוחת בוקר צהריים וערב, מצטערים לנפץ את התקווה. 

 הבלקן זה כאן. שקשוקה תרד ומנגולד

סופו של רומן ארוך שנים. שקשוקה תרד ומנגולד ( דן לב)

 

לדעת מה נכון לנו לשמירה על הגזרה ומה פחות, מה טוב ללחץ הדם ומה יגביר את הסיכון למחלות לב נשמע כמו חתיכת בשורה, אז החלטנו לנסות בעצמנו. רתמנו למשימה את נועם (השם המלא לא שמור במערכת פשוט כי השמטנו את שם המשפחה), גרגרן מבטן שעל תחביביו נמנים מאפים, סושי, המבורגר עם או בלי הלחמנייה וגם מיני מתוקים לקינוח. רשמנו אותו בתהליך קצר דרך האתר, משם התבקש למלא שאלון רפואי, נשלח לבצע כמה בדיקות דם שחסרות, מילא שאלון על הרגלי התזונה וחיכה לשלב הבא. אולי הוא לא היה צריך לחכות בכזאת דיצה, כי השלב הבא כלל קבלת ערכה לצורך מסירת דגימת צואה שאוספים בבית, כלומר הום מייד תרתי משמע. שליח צהוב מדים שהגיע לקחת את הדגימה זכה להנהון מביך ויצא לדרכו. חודש וחצי לאחר מכן קיבל נועם מייל ובו התבשר על קבלת התוצאות והתבקש להתקין את האפליקציה בה יוכל לראות את המזונות שמתאימים לו, את אלו שפחות וגם לקבל הצעות למנות שיאזנו בצורה אופטימלית את רמת הסוכר בדמו.

כל זה טוב ויפה, אך כדי שנועם יבין איך בדיוק להשתמש באפליקציה, נקבעה לו שיחת הסבר ותמיכה עם דיאטנית מחברת DayTwo. במהלך השיחה הסבירה ליהי הדיאטנית כיצד יכול לקחת מזונות שמעלים את רמות הסוכר בדמו ולשפר את הרכבם באמצעות הוספת חלבון או שומן (מאז הפכו הטחינה והאבוקדו בנות בית במטבחו). כמה שעות השתעשעות באפליקציה לימדו את נועם חובב המתוקים כיצד להבדיל בין מזונות שטובים לו לכאלה שהם ביג לא לא: כל מה שמתחת לציון 7 יעלה את רמות הסוכר בדמו, וכל מה שמעל יתאים היטב לחיידקים שבגופו ויעזור לשמור על רמות סוכר מאוזנות בגוף. עוד למד חובב המתוקים ששוקולד מריר עם תפוז טוב לגופו, שוקולד מריר עם 90% מוצקי קקאו מעולה לגופו, ושוקולד מריר עם מלח ים הוא ביג נו נו. פופקורן מותפח בשמן זכה לציון 9.9 ששימח את נועם עד מאוד, עוגיות שקדים עמדו גם הן במבחן עם ציון 8.8, ופריכיות כוסמין לעומת זאת זכו לציון הפוגעני 1.2 שלא העציב את נועם אפילו לדקה.

 רשימה סדורה של מאכלים שמאזנים או פוגעים ברמת הסוכר בגוף. מתוך האפליקציה דיי טו

רשימה סדורה של מאכלים שמאזנים או פוגעים ברמת הסוכר בגוף. מתוך האפליקציה דיי טו ( צילום מסך)

 

עוד למד נועם לאחר כמה ימים שהוא לא חייב לאכול רק מזונות שמופיעים בתפריט האפליקציה. הוא יכול פשוט להיכנס לטאב "הרכבת ארוחה" ולהזין לפי משקל או מספר כפות כל מה שנכנס לסיר או למחבת, ולדעת לאחר שקלול אוטומטי אם התוצר הסופי טוב לגופו או לא. את השקשוקה הירוקה שנועם אוהב לאכול בשבתות הוא פירק לגורמים והכניס לאפליקציה את המרכיבים: 4 ביצים טריות, כוס תרד, 1/3 כוס שמנת, 6 כפות שמן זית, בצל בינוני, 3 שיני שום ואפילו פלפל צ'ילי לחריפות. רגע לפני השקלול חילק למספר הסועדים וקיבל תוצאה ששברה את ליבו: שקשוקת תרד והוא לא אמורים בכלל להיות חברים.

כך למד נועם לאט לאט לעבוד עם האפליקציה, וכשלא היה לו כוח השתמש בתפריט המזונות המוצעים לו, על אף שחלקם היו מוזרים כי מי אוכל בימינו "דג נסיכת הנילוס עם לקט ירקות ברוטב שמנת" שזכה לציון 9.4, חביתת קישואים שזכתה לציון 8.9 או סלט כבד עוף שזכה ל-8.4. נועם גם קצת התבאס שלחלק מהמנות המוצעות אין מתכונים מדוייקים, כך שאם חפצה נפשו בפטריות מטוגנות  (8.6) כי הוא פריק של הניינטיז, הוא צריך היה להבין כמה שמן לשים, האם לגבות בשום ובאיזה סוג פטריות עליו להשתמש.

חודש וחצי עברו מאז הפעיל נועם את האפילקציה בפעם הראשונה ועד לרגע בו נשקל וגילה שהשיל 4 ק"ג ממשקל גופו. הוא גם הרגיש חיוני ואנרגטי יותר למרות שפה ושם עיגל פינות ואכל גם דברים שזכו לציון השערורייתי 1.7. לדבריו, לא היה פשוט להיצמד לאפליקציה בכל פעם שרצה להכין משהו לאכול או בעת קריאת תפריט במסעדה. הוא גם לא נלהב מהרעיון לבקש מהמלצרים פנכת טחינה לצד מנת הכבדים ביין ולכמת כל מרכיב שנכנס לשקשוקה שלו. האם ימשיך להיצמד לאפליקציה לפני כל ביס? לא בטוח, אך הוא למד להבין מה מתאים לו פחות ויותר, וחשוב מכך - לשפר מזונות בינוניים בניקודם על ידי הוספת שומנים בריאים. לא משנה כמה חתיך הוא ייראה, מבחינתו ההישג הגדול של השיטה הזאת היא היפטרות ממגרעת שליוותה אותו שנים: צרבת קשה מנשוא שסחפה שיהוקים וגרמה לו להישמע כקרפד בעונת החיזורים. 

דיאטת דיי טו - 1,350 שקלים, כולל בדיקה, אפליקציה וליווי טלפוני.