, פוטוליה

כמה אלכוהול כדאי לצרוך ביום?

האלכוהול הפך בשנים האחרונות לכוכב במסיבות ובאירועים. ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת, ממליצה לפני הדרינק הבא להבין שמדובר בקלוריות ריקות וחשוב ולהגביל את הצריכה

יין, וודקה, וויסקי, בירות, שמפניה, קאווה, משקאות אנרגיה - כל אלו הפכו להיות הכוכבי הלוהטים על רחבות הריקודים במועדונים, באירועים ובעצם - איפה לא. אחרי הכל, האלכוהול המצוי בכל המשקאות האלו הופך אותנו לקלילים יותר, משוחררים יותר, ל"זורמים יותר" ובעצם מכניס למעין תחושת רוגע ואופוריה. מן העבר השני, שתייה מופרזת עלולה להוביל למחלות קשות, להרעלה ובמקרים קיצוניים גם לתאונות ולמוות.

 

לדברי ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית במאוחדת, אין באלכוהול ערך תזונתי. "מדובר בקלוריות ריקות, שלא מהוות תחליף לשום דבר. זה סוכר במלוא מובן המילה שמוכנס לגוף, לעתים בצורה לא מבוקרת, וגורם לגברים ולנשים לעשות דברים שביום יום לא היו בוחרים לעשות אותם".

 

אז מה לעשות? לא לשתות בכלל? כמו בכל דבר בחיים, גם צריכה מוגבלת של אלכוהול לא גורמת לנזק לגוף. "בעניין שתיית האלכוהול יש הבדל בין גברים לנשים", אומרת ד"ר קפלן. "גברים יכולים לשתות עד שתי מנות אלכוהול ביום ואילו נשים עד מנת אלכוהול אחת". מעבר לזה, אמנם יש כאלו המסוגלים לשתות הרבה ללא הגעה לאי הבחנה, אולם חשוב לדעת שייתכן מצב של טשטוש הכרה שמקשה על האדם להבחין בין טוב לרגע.

 

 

(fotolia)

ישנן תיאוריות בריאותיות הממליצות על שתיית כוסית יין אדום ביום כדי לסייע לשמירה על תפקוד תקין של הלב ומערכת כלי הדם. גם כאן ד"ר קפלן ממליצה להיות זהירים עם השתייה. "אמנם יין אדום הוכח כבריא, אבל חשוב להבין שזה לא מחליף אוכל או שתייה אחרת. אי אפשר לחשוב שכוסית יין יכולה להחליף אורח חיים בריא, או לאזן מצב שבו האדם לא שומר על תזונה מאוזנת. מדובר בתוספת, שאם לוקחים אותה לצד שמירה על שילוב נכון בין ספורט ותזונה אכן יכולה לסייע לבריאות, אבל זה בשום אופן לא עומד בפני עצמו".

 

בכל הנוגע לשמירה על המשקל, ד"ר קפלן קובעת נחרצות: "אלכוהול זה בפירוש הכנסה מיותרת של קלוריות שלא תורמות דבר לגוף". משקאות אנרגיה, שמפניה, קאווה או יין לבן פחות לעתים מכילים כמויות סוכר גבוהות הרבה יותר וכך תורמים עוד קלוריות מיותרות לתזונה היומית. בנוסף, ספיגתם בגוף מהירה יותר, והרצון לשמור על "היי" גבוה ולאורך זמן, גורמת לצריכת מנות נוספות ויוצרת מעגל של שתייה מופרזת.

 

בשורה התחתונה, מומלץ מאוד להקפיד על מנת האלכוהול היומית המותרת ולא לחרוג ממנה. אם אתם בעיצומו של תהליך ירידה במשקל, ההמלצה היא לוותר על שתיית האלכוהול לגמרי. בקלוריות שתחסכו תוכלו להזין את הגוף במאכלים מופחתי קלוריות, וכמובן להעדיף תמיד שתיית מים שתורמים למראה עור חיוני ומבריק, מסייעים למערכת הדם ולמערכות רבות נוספות בגוף ואין בהם קלוריות בכלל.

 

 

(fotolia)