חצי הגמר הראשון מאחורינו: הזוכים, המפסידים וכל העדכונים

יוון, סרביה, בלארוס, קפריסין, אסטוניה, אוסטרליה, איסלנד, סן מרינו, סלובניה וצ'כיה כבר הבטיחו את מקומן בגמר התחרות, שיתקיים בשבת בגני התערוכה. חצי הגמר השני ייערך ביום חמישי

זמן צפייה: 01:15

בתום חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2019, שנערך אמש (שלישי), המדינות שהעפילו לגמר התחרות הן יוון, סרביה, בלארוס, קפריסין, אסטוניה, אוסטרליה, איסלנד, סן מרינו, סלובניה וצ'כיה. המדינות מונטנגרו, פינלנד, פולין, הונגריה, בלגיה, גיאורגיה ופורטוגל לא הצליחו לצלוח את שלב חצי הגמר, ולא ישתתפו בגמר, שייערך בשבת בגני התערוכה שבתל אביב.

סן מרינו, שכאמור הבטיחה את מקומה בגמר, קפצה לעשירייה הראשונה לאחר שמוקמה במקום ה-15 בטבלת ההימורים בתום שלב ההופעות החיות. גם בלארוס, שמוקמה בטבלת ההימורים במקום ה-13, הפתיעה והצליחה להעפיל לשלב הגמר. פורטוגל והונגריה, לעומת זאת, לא הצליחו לצלוח את שלב חצי הגמר - בניגוד לתחזיות.

האירוע, שנערך בגני התערוכה שבתל אביב, נפתח עם ביצוע של זוכת האירוויזיון הקודם, נטע ברזילי, שהציגה עיבוד חדש לשירה "Toy". המדינות שהשתתפו בחצי הגמר הראשון היו (לפי סדר הופעתן): קפריסין, מונטנגרו, פינלנד, פולין, סלובניה, צ'כיה, הונגריה, בלארוס, סרביה, בלגיה, גיאורגיה, אוסטרליה, איסלנד, אסטוניה, פורטוגל, יוון וסן מרינו. בחצי הגמר שודרו גם הצצות להופעותיהן של ישראל, ספרד וצרפת - שמקומן בגמר מובטח.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190514-2353' autoplay='0' credit='' desc='נטע ברזילי ודנה אינטרנשיונל מאחורי הקלעים' kid='1_493p1o6u' duration='15'']

חצי הגמר הראשון - עדכונים חיים:

00:06 - בתום ספירת הקולות - אלו המדינות שעולות לגמר התחרות

יוון, סרביה, בלארוס, קפריסין, אסטוניה, אוסטרליה, איסלנד, סן מרינו, סלובניה וצ'כיה הבטיחו את מקומן בגמר.

23:56 - מנחי התחרות בריאיון עם נציגי ישראל, ספרד וצרפת, והצצה להופעותיהן

קובי מרימי, נציג ישראל, כבר הבטיח את מקומו בגמר בשל העובדה שישראל מארחת את התחרות. ספרד וצרפת גם הן מעפילות באופן אוטומטי לשלב הגמר, כיוון שהן בין המדינות המממנות אותה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190515-0154' autoplay='0' credit='באדיבות כאן 11 וה-EBU' desc='קובי מרימי, נציג ישראל, בריאיון בחצי הגמר' kid='1_x1w0e1rt' duration='59'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190515-0157' autoplay='0' credit='באדיבות כאן 11 וה-EBU' desc='הצצה לביצוע של קובי מרימי' kid='1_16nc7udh' duration='10'']

23:50 - ההצבעה נסגרה - מיד נגלה אילו מדינות העפילו לגמר

התוצאות מורכבות מ-50% הצבעת קהל ו-50% הצבעת שופטים, המבוססת על ההופעות שהתקיימו אתמול ב"חזרת השופטים".

23:30 - כך נראית טבלת ההימורים לחצי הגמר הראשון בתום ההופעות החיות

טבלת ההימורים בתום חצי הגמר הראשון
טבלת ההימורים בתום חצי הגמר הראשון

23:25 - ההצבעה לחצי הגמר הראשון נפתחה - גם הישראלים יכולים להצביע

23:20 - סן מרינו עלתה לבמה: האם הנסיכות הקטנה תצליח לעלות לגמר בפעם השנייה בלבד?

תשע פעמים השתתפה סן מרינו בתחרות, כשרק פעם אחת היא הצליחה לעלות לגמר. הזמר סרהאט, שכבר הופיע בתחרות לפני שלוש שנים, שב עם השיר Say Na Na Na ומקווה לשבור את הבצורת.

 

23:16 - יוון עלתה לבמה: אחרי חמש שנים חלשות אתונה צפויה לעלות בקלות לגמר

אחרי חמש שנים חלשות מאוד של יוון באירוויזיון נראה כי היוונים תפסו את עצמם בידיים/ קטרינה דוסקה נשלחה לתל אביב עם השיר Better Lover, עם ביצוע שככל הנראה יספיק לעלייה לגמר.

 

23:12 – פורטוגל עלתה לבמה: שנתיים אחרי הזכייה – בליסבון מקווים לשחזר את ההישג

קונאן אוסיריס סיפק מופע ביזארי מאוד עם שירו Telemóveis, שקשה מאוד להבין את מהותו. עם זאת, אסור לשכוח שלפני שנתיים מופע ביזארי לא פחות זיכה את פורטוגל לזכייה בתחרות. השנה סביר להניח שהם לא יזכו, אך ההופעה הלא שגרתית צפויה להספיק כדי לקטוף את הכרטיס לגמר.

 

23:08 - אסטוניה עלתה לבמה: האם ההופעה הצנועה תעזור?

אחרי שבשנה שעברה, אסטוניה כמעט הוציאה בקשה למימון המונים כדי לממן את זמרת האופרה המפוארת. השנה האסטונים הלכו על משהו יותר צנוע ושלחו את ויקטור קרון, זמר פופ חביב, עם השיר Storm. הביצוע היה טוב יחסית, אך קרון זייף קלות.

 

23:05 - במקביל להופעות החיות בגני התערוכה, מדונה נחתה בנתב"ג לקראת הופעתה בגמר התחרות ביום שבת

23:04 - איסלנד עלתה לבמה: הלהקה הפרובוקטיבית שמנסה לסלול את דרכה לגמר

הלהקה הפרובוקטיבית שהבטיחה למחות על הבמה כנגד מדיניותה של ישראל והציעה לראש הממשלה בנימין נתניהו לבוא לקרב אגרוף מספקת עד השואו הטוב ביותר עד כה. חבר להקת "הטארי" שמבצעת את השיר Hatrið mun sigra מציגים רוק כבד משובח ועיצוב במה מרהיב. לא ברור איך נשאר קול לסולן שלהם אחרי הצעקות הלאה. מה שבטוח במדינה שלהם הם זוכים לאחוזי רייטינג גבוהים במיוחד.

 

23:00 – אוסטרליה עלתה לבמה: האם המדינה שלא שייכת ליבשת תהיה הסוס השחור?

זו השנה החמישית ברציפות שבה אוסטרליה משתתפת באירוויזיון. בשנת 2016 האוסטרלים כבר נגעו בתואר, אך בסופו של דבר הפסידו לאוקראינה וסיימו במקום השני בתחרות. אתרי ההימורים לא ניבאו טובות לזמרת האוסטרלית לפני תחילת החזרות באקספו בתל אביב, אך כעת היא מסתמנת כסוס השחור של התחרות. ההופעה של  קייט מילר והיידקה עם השיר Zero Gravity הייתה מדהימה וההעמדה של הזמרים על הבמה תזכה אותם ככל הנראה במקום בגמר.

22:56 - גיאורגיה עלתה לבמה: האם דווקא הפעם האותנטיות תעזור להם?

רק פעמיים מתוך 11 פעמים שגיאורגיה השתתפה בתחרות האירוויזיון היא שלחה נציגים ששרו בגיאורגית. עם יציאת השיר הגאורגי – Keep on going בביצוע אוטו נמסאזדה - הוא נזרק היישר לתחתית טבלאות ההימורים. עם זאת, ההופעה של הזמר יחד עם חמשת זרי הליווי שלו עשויים להעניק להם את הכרטיס לגמר.

22:52 – בלגיה עלתה לבמה: המדינה הוותיקה שרוצה לשוב לגמר

60 פעמים השתתפה בלגיה בתחרות, רק בשנת 1986 היא הצליחה לנצח. לפני שנתיים הבלגים שלחו את בלאנש, שהייתה פייבוריטית לזכייה, אך היא לא הצליחה להחזיק את השיר בהופעה חיה וסיימה רק במקום הרביעי. בשנה שעברה הבלגים לא העפילו לגמר, אך השנה אליוט עם השיר "Wake Up" מקווה להעלות את מדינתו לגמר. עם זאת, הביצוע לא היה טוב, הוא זייף לא מעט וההתרגשות של הנער בן ה-18 הייתה בולטת.

22:50 - טבלת ההימורים לאחר שחצי מהמדינות הופיעו

כך נראית טבלת ההימורים של חצי הגמר לאחר שחצי מהמועמדים ביצעו את שירם

22:46 – סרביה עלתה לבמה: ניסיון לשחזר את הניצחון מלפני 12 שנים

נוואנה בוז'וביץ' סחפה את הקהל עם השיר Kruna. בלדה עוצמתית בסרבית כבר הביאה את הניצחון למדינה בשנת 2007 עם השיר הבלתי נשכח "מוליטבה". סרביה יודעת מה עובד לה טוב וסביר להניח שאחרי הופעה אדירה כזאת היא תהיה בגמר.

22:42 - בלארוס עלתה לבמה: אכזבת הגוש הסובייטי

בלארוס היא המדינה הכי פחות מוצלחת מהגוש הסובייטי. היא מעולם לא סיימה בחמישייה הראשונה, כשהישג השיא שלה הוא המקום השישי בשנת 2007. השנה מייצגת את המדינה זנה עם השיר Like It והיא מקווה לשנות את המזל. למרות זאת הביצוע הלא טוב מרחיק אותם מהכרטיס לגמר.

22:36 - הונגריה עלתה לבמה: הזמר שהשתתף בתחרות לפני שנתיים – שב לבמה

יוצי פפאי שב לתחרות לאחר שנתיים עם השיר Az én apám. הזמר ממוצע צועני, נתן הופעה מצוינת על הבמה בקייב בשנת 2017 ושר שיר בהונגרית וברומאנית (שפת הצוענים). ההופעה הטובה זיכתה אותו אז במקום השמיני בתחרות והוא היה לאחד מאהובי הקהל. גם השנה הוא חוזר לתחרות עם שיר בהונגרית, אך השיר פחות טוב. למרות זאת הופעה מצוינת שלו, כשהוא שר יחף על הבמה, צפויה להעלות אותו לגמר.

22:32 - צ'כיה עלתה לבמה: שנה לאחר הישג השיא באירוויזיון - האם הצ'כים ישובו לגמר?

לייק מלאווי עם השיר "Friend of a friend" ינסה להעלות את צ'כיה לגמר. מדינה שאינה נחשבת סיפור הצלחה באירוויזיון, אך בשנה שעברה שברו בצורת של שנים כושלות והגיעו למקום השישי בגמר התחרות, לאחר שהעלו לבמה את "ג'סטין ביבר הצ'כי". השנה הם ניסו לחקות את ההצלחה עם שיר וזמר שמזכירים במעט את ההופעה אשתקד, אך הפעם זה עובד קצת פחות. השיר אמנם בינוני, אך ההופעה החיה הייתה טובה, והסיכוי של צ'כיה גבר.

22:28 - סלובניה עלתה לבמה: האם המדינה שלא הצליחה לזכות מעולם תעפיל לגמר?

זאלה קרלי וגשפר שנטל עם השיר "Sebi" ינסו להעלות את הסלובנים לגמר, מדינה שמעולם לא זכתה בתחרות והישג השיא שלה היה המקום השביעי. מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004, עלתה סלובניה רק חמש פעמים לגמר. סביר להניח שהשנה זאת תהיה הפעם השישית עם שיר טוב וצמד זמרים סוחף.

22:24 – פולין עלתה לבמה: ארבע הנשים שרוצות להחזיר עטרה ליושנה

הרכב הנשים "טולייה" מופיע עם השיר "Fire of love". מדובר בארבע נשים פולניות הלבושות בביגוד מסורתי ומבצעות שיר שספק אם יעניק להן את הכרטיס לגמר. מה שכן יכול לעזור להן היא העובדה שלפולין כמות מהגרים גדולה במדינות אירופה, דבר שעשוי להגדיל את ההצבעות לשיר מספר ארבע.

22:20 – פינלנד עלתה לבמה: בחזרה לניינטיז, אך הרחק מהפסגה

המדינה הסקנדינבית עלתה שלישית לבמה עם השיר Look Away בביצוע דארוד וסבסטיאן ריימן. לפני 20 שנים הדיג'יי דארוד הוציא את הלהיט Sandstorm . למרות הצלחתו בעבר, הסיכוי לסחוף את אירופה כעת נמוך מאוד, בגלל השיר הרע והזמר הבינוני. איפה הימים שבהם הפינים שלחו מפלצות?

22:16 – מונטנגרו עלתה לבמה: מהמקום האחרון בטבלאות ההימורים לבמה בתל אביב

אין הרבה מה להגיד על מונטנגרו, שנראה שבשנים האחרונות היא עושה הכול בשביל לא לעלות לגמר האירוויזיון. לפי התחזיות נראה כי גם השנה זה לא יקרה, לאחר שהיא ניצבת במקום האחרון בטבלאות ההימורים. השיר שלהם ("Heaven") לא טוב והעמדה של ששת הזמרים (די-מול) לא מוסיפה לשיר הרבה כבוד.

22:12 – הזמרת הקפריסאית פותחת את חצי הגמר

הזמרת טמטה עם שירה Replay עלתה ראשונה לבמה ופתחה את חצי הגמר הראשון. כשפורסם הקליפ לפני כחודשיים הוא העלה את קפריסין לראש טבלאות ההימורים, אך מאז היא נדחקה אפילו מחוץ לעשירייה הראשונה. בכל מקרה אי אפשר שלא להבחין בדמיון לשיר הקפריסאי משנה שעברה - FUEGO של אלני פרויירה – שסיים במקום השני וכמעט מנע מישראל את הניצחון. השינוי הבולט בין השירים הוא הבחירה בארבעה רקדנים במקום ארבע רקדניות. בניגוד לחזרות, ההופעה שלה הייתה סוחפת והיא נשמעה טוב יותר.

טמטה מקפריסין עם השיר ''Replay'' | צילום: אורית פניני, באדיבות כאן תאגיד השידור

22:07 - מנחי האירוויזיון עולים לבמה

ארז טל, בר רפאלי, אסי עזר ולוסי איוב פותחים רשמית את אירוויזיון 2019 בישראל.

מנחי האירוויזיון - ארז טל, בר רפאלי, לוסי איוב ואסי אזר
מנחי האירוויזיון - ארז טל, בר רפאלי, לוסי איוב ואסי אזר

22:03 – נטע ברזילי, זוכת השנה שעברה והאישה שבזכותה האירוויזיון נערך בישראל, פותחת את חצי הגמר עם שירה "TOY" בעיבוד חדש


22:00 - כך נראית טבלת ההימורים לחצי הגמר הראשון, רגע לפני שהמופע מתחיל:

טבלת ההימורים בחצי הגמר הראשון
טבלת ההימורים בחצי הגמר הראשון

מלבד 17 המדינות שיופיעו הערב, גם ישראל, צרפת וספרד יוכלו להשתתף בהצבעה. כשבחצי הגמר השני שלוש המדינות האחרות שהעפילו לגמר יוכלו להצביע ולהשפיע על עשר המדינות המובילות.

קובי מרימי בחזרות לקראת גמר האירוויזיון
קובי מרימי בחזרות לקראת גמר האירוויזיון | צילום: חדשות 13