"הממשלה לא נמדדת בזה": מתי הבירוקרטיה תיעלם מחיינו?

בישראל התקבלו 8-9 החלטות בנוגע לשיפור הסביבה העסקית, אף אחת לא יושמה. מנגד, באסטוניה מצליחים להקל על האזרחים מבלי להפוך לאח הגדול? • בעקבות הזמן האבוד, פרק 3

זמן צפייה: 13:21

הבירוקרטיה אורבת לנו במקרים רבים ברגעים הפחות שמחים של החיים, אם פוטרנו ממקום עבודה, או קרוב משפחה נפטר, אם קרה לנו משהו רע מבחינה רפואית- ואנחנו צריכים לרדוף אחרי טופס 17, אישור מקופת חולים וחוברת מלאת סעיפים של הביטוח הלאומי.

פרד, תושב טאלין, אסטוניה, נפצע ונזקק לטיפולים רפואיים ולחופשה מהעבודה. את השירותים וסכומי הכסף להם הוא זכאי, הוא קיבל באופן אוטומטי. "מטרתם הבסיסית של השירותים האוטומטיים היא שאתה מקבל אותם אם אתה זכאי להם. בעת הצורך, הממשלה נמצאת כאן כדי לעזור ולא כדי להעניש אותך עם הררי ניירות ומסמכים", הסביר מרטן קאיווץ, היועץ הדיגיטלי של אסטוניה.

עשרות טפסים לטובת הליך גירושין
עשרות טפסים לטובת הליך גירושין | צילום: החדשות 13

גם במצבי חירום, המידע הרפואי נשמר במערכת שאוספת את הנתונים הללו. באמצעות מספר הזהות של המטופל, גורמי הרפואה יכולים לקבל מידע על כל העבר הרפואי שלו. לאור זאת, אי אפשר לבחון מהצד את המודל האסטוני בלי לשאול האם ייעול הבירוקרטיה באמצעות שיתוף המידע שלנו בין הגופים הממשלתיים השונים מגיע גם עם ויתור כלשהו על פרטיות.

"באסטוניה, כל החברה מבוססת על רעיון שלפיו כל אדם הוא הבעלים של המידע האישי שלו. ישנם 615 צומתי רשת שונים הנושאים חלק מסוים מהפרופיל האישי. מערכות הכוללות מידע קריטי מגובות ב'בלוקצ'יין'. פירוש הדבר שאתה כאזרח יכול לגלוש באתר ממשלתי ולראות מי מסתכל בנתונים שלך, מדוע ומתי ואם יש דבר שאינו מוצא חן בעיניך, אפשר להתלונן על כך", הסביר קאיווץ'. לפני שנתיים כשהכרטיסים הדיגיטליים של מחצית מהאסטונים נחסמו בעקבות פרצת אבטחה - המדינה הוכיחה שהמידע האישי של האזרחים שמור בבטחה ורק הכרטיסים הוחלפו.

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, מסביר שמדובר בסדר עדיפויות: "זה לא עניין שהממשלה נמדדת על פיו ביום-יום שלה. זה לא הביטחון שלנו ולכן בעצם לא ניתנה לזה חשיבות". לתפיסתו מדובר בנזק גדול מדי למשק הישראלי, שאין ברירה אלא להילחם בו. "אנחנו אומת הסטארט-אפ, אז אנחנו בוודאי יכולים להוביל דברים כאלה, אבל ככל שזה מגיע לפרוצדורות ולבירוקרטיות, אין קשב לעניין הזה. במשך עשר השנים האחרונות התקבלו שמונה או תשע החלטות ממשלה בנושא של שיפור הסביבה העסקית. אף החלטה לא יושמה".