מתוך הסרט "אמריקן האני", יח"צ

"אמריקן האני": סרט סוחף שייכנס לכם ללב

בדידות, חופש, אהבה, מוזיקה - בסרט "אמריקן האני" תרגישו את כל זה בעוצמה שתגרום לכם מצד אחד לשמוח שיש לכם בית אך מצד שני - לרצות לצאת להרפתקה בלי להביט לאחור • ביקורת סרט

טריילר

פתיח

"יש מישהו שיתגעגע אלייך? לא. יופי, התקבלת". זהו קטע דיאלוג חד וצלול מתוך הסרט "אמריקן האני" בבימויה של אנראה ארנולד, קטע שמגלם בתוכו את מהות הבדידות שבמהותה כרוכה גם במהות החופש, כי להיות לבד זה לא רק שאין לך אף אחד, זה גם להיות אף אחד בשביל העולם. סטאר (סשה ליין) כוכבת הסרט, היא בחורה צעירה אשר מאסה בכלום שהוא חייה (חיטוט בפחי אשפה בשביל אוכל, חיים עם חבר נרקומן, טיפול בילדים שלא ברור של מי הם) עד שיום אחד מגיעה הזדמנות; מנצנצת וברורה ככף יד מושטת - סטאר נתקלת בסופר השכונתי בחבורת צעירים, פרועים, חופשיים ומאושרים בהנהגתו של ג'ייק (שיה לה בוף) שמציע לה להצטרף אליהם לעבוד, מה העבודה? לעבוד על אנשים. ככה זה, מי שנדפק - לא אכפת לו לדפוק, הישרדות קודמת למצפון.

 

 

לעוד ביקורות קולנוע:

"יחידת המתאבדים": מרגו רובי מצילה את הסרט (ואת העולם)

"משחקי חובה": החצי ראשון חובה, השני רשות

"מכסחות השדים": הרבה כוח נשי, מעט עניין

 

סטאר, שיודעת שיותר גרוע מאיך שהחיים שלה נראים עכשיו - סביר שכבר לא יהיה, מחליטה להצטרף. להיות אבוד, בודד וחסר כיוון בחיים זה קשה אבל כאמור, יש לזה פיצוי לא רע בכלל - חופש מוחלט. רוצה לבוא מחר לעבוד בקנזס? בואי. וכך סטאר יוצאת למסע, העבודה לא מעניינת אותה, הכסף לא מעניין אותה - אלא נטיית הלב אחרי ג'ייק שמדבר אל נפשה והופך בבירור את כל שאר הבחורים הצעירים שבסביבה לבלתי נראים לחלוטין, ניצבים דקורטיביים חסרי משמעות, בקיצור - כל מה שלהיות מאוהב עושה לך לשדה הראייה.

 

קצב מהיר

המסע של סטאר הוא גם המסע בסרט, כאשר רובו מתקיים בתוך הוואן בו מוסעים "הילדים האבודים" של פיטר פן מעיר לעיר שם יתפזרו בין הבתים וינסו למכור מנויים למגזינים, סטאר אמנם צריכה את הכסף כדי לשרוד, אבל ההישרדות הפנימית שלה שונה לגמרי - היא כמהה לאהבה ובית, רצוי בטבע. הסרט מציג שוב ושוב את שני צידי המטבע כאשר התלישות וחוסר הבית של סטאר "מפוצים" על ידי מוביליות חסרת גבולות, ערבי קמפינג ומוזיקה ואינסוף נופי טבע מרהיבים.


סשה ליין ושיה לה בוף משחקים מעולה, משחק אמין, הדמויות שהם מגלמים עמוקות, מורכבות, כריזמטיות, שונות ובולטות על פני השטח מבין כל השאר, הכימיה המורכבת ביניהם, של משיכה עם מאבק כוח (כמו כמעט כל התחלה של זוגיות) עוברת בצורה אמינה וכובשת על המסך וסצנות הסקס ביניהם מצליחות להיות אמינות ויפות מבלי להפוך לקיטשיות ובנאליות כפי שהיה עלול לקרות בקלות.

 

הפסקול של הסרט הוא בין הטובים שנשמעו, עם שלל של מוזיקת היפ הופ עדכנית, כיאה לחבורה של צעירים מסטולים בטיול שנתי אינסופי אך משובצת גם ברגעי חסד של מוזיקה שנוגעת גם בלב ולא רק בגוף, שוב - כיאה לחבורת צעירים, חסרי בית, בחיפוש אחר עצמם ואחר מקום לנשמתם.

 

מתוך הסרט
 

מתוך הסרט "אמריקן האני"(יח"צ)

קאסט

גם ריילי קיאו, המוכרת לכם אולי מהסדרה "מאהבת בתשלום מראש" עושה תפקיד מסקרן כקריסטל, ברונית העסק הקשוחה, וייט טראש במהותה, הזקוקה לגברים שפוטים ועובדים מסורים אך מתפתחת כדמות כאשר אנו מבינים כמה גם היא לבד בעולם - צמאה לחום אינסופי גם אם בצורת "שפוט" שהיא משלמת לו וגם אם בצורת הערצה ויראת כבוד מצד עובדיה, בסופו של דבר כל אחד מוצא את דרכו למצוא קצת נחמה בעולם.


הסרט מבטא רבות את החלום האמריקני ואת שברו, הקפיטליזם שיצר את הפער המוכר בין שכונות פאר לבין עוני מחפיר, ילדים מוזנחים עם מקרר ריק ואמא נרקומנית לעומת וילות עם בריכה, סטייקים ומכוניות פאר. החלום האמריקאי הוא מושג, הוא מיתוס, הוא קאלט כמעט דתי - וככזה הוא גם בא לידי ביטוי כשבר; כששואלים את סטאר מה החלום שלה היא מבינה שמעולם לא נשאלה את השאלה הזאת, ושלא ניתנה לה אפילו ההזדמנות הבסיסית (לפחות על פי החוקה הפסיכולוגיסטית של אמריקה) - לחלום. הדבר מתבטא גם בפסקול, עם סצינה מקסימה במיוחד מלווה בקאבר של ברוס ספרינגסטון ל- Dream Baby Dream.

 

מתוך הסרט
 

מתוך הסרט "אמריקן האני"(יח"צ)

גם הטבע מקבל חשיבות גדולה בסרט הן מבחינת נופים והן מבחינת מפגשים אינטימיים של סטאר עם נציגיו: דבורה שכמעט טבעה בבריכה, עש על החלון בלילה, מפגש הזוי עם דוב לפנות בוקר ודמדומי ערב עם צב וגחליליות - אנו מבינים שההשגחה האלוהית של אמריקה היא השגחה שאכזבה, שכשלה. זה לא באמת the land of all זה לא באמת מקום לחלום ולהגשים את החלום, ההשגחה העליונה, האבהית-אלוהית שאמריקה מנסה לטעון שהיא מעניקה - לא באמת פורשת את כנפיה על כולם, ההשגחה הזו נוטשת את פחותי המזל, שהם באמריקה חסרי הכסף; לכן בסופו של דבר זו השגחה שאין לסמוך עלייה. אך הסרט מעביר בצורה עדינה וקסומה כמעט את ההבנה שסטאר בעצם "מושגחת" על ידי משהו גדול הרבה יותר; הטבע מבקר אותה, מנחם אותה, לעולם לא פוגע בה, נוהג בה בכבוד.

 

לסיכום - הסרט לא קצר (מעל שעתיים וחצי) אך למרות אורכו הוא בהחלט משתלם כאשר ההודות למשחק מעולה, פסקול מיוחד ומשמעותי וסצנות יפות ועצמתיות בפני עצמן - מרגיש כמסע פנימי וחיצוני שלא תצטערו שלקחתם.

 

"אמריקן האני" - 4 כוכבים