אבי ביטר וליאת בנאי, צילום מסך -

הדיכאון חוזר: אבי ביטר וליאת בנאי עושים קאמבק

אסף אמדורסקי לא מאכזב, ההרכב הישראלי שמייצג אותנו בגאון בחו"ל עם שיר חדש והדרה לוין ארדי עם קאבר אמיץ ל"בדקה אחת שפויה" • סיכום חדשות המוזיקה הישראלית

  • פורסם ב:
  • 02/03/2016 11:12
  • |
  • עודכן ב:
  • 29/04/2016 15:32
  • |
  • כתבים:
  • דודי פטימר

עומר אדם

חמש שנים חלפו מאז אלבומו הנהדר של אסף אמדורסקי ("צד א'") ובימים אלה יצא לאוויר "פה", אלבום חדש המונה עשרה שירי אלטרנטיב רוק פופ אמדורסקיים טיפוסיים. אמדורסקי לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש או לשנות כיוון, אלא הוא שוחה כדג בסגנון שהוא רקם לעצמו לאורך השנים, סגנון שקהלו אוהב לצרוך וכמה שיותר.

 

אמדורסקי, אחד המוסיקאים המחוננים שהרוק הישראלי ידע, לא מאכזב את מעריציו ומשחרר מנות גדושות של אלקטרו פופ עם טקסטים שנונים, מעט הומוריסטיים ובעיקר מחאתיים ומלבד שנשמע בוגר ומגובש מתמיד, הוא מצליח לעניין ולהעביר את מסריו דרך המוסיקה, שזו הרי כל התורה, לא? בין השירים הבולטים באלבום: "מגדלים", "אנשים שקופים", "שדות צהובים", "אם נדע להפסיד".

 

 

לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

שי חי והקרקס הנודד עוזבים את העיר

"האחיות המוצלחות שלי": לא עוד סדרת בנות

 

עומר אדם קליפ

סקיי

ועכשיו פלאשבק לחובבי הז'אנר הטורקי: אי שם בשנות ה-90, אחד הזמרים הבולטים והחלוצים בז'אנר הטורקי, היה אבי ביטר (שחגג לאחרונה יום הולדתו ה-50): מלבד הופעות ולהיטים שהגדירו מחדש את ז'אנר ה"דכאון", ביטר כיכב גם בסרטי קאלט שהפכו פופולאריים בעיקר בתחנה המרכזית: "חבר ואח 1", "חבר ואח 2", "בוכה בגשם" ועוד.

 

בנימה אישית, גדלתי בין שירי אריק אינשטיין, שושנה דמארי, כוורת, אייל גולן, ביטלס ולהקות צבאיות וגם על שיריו של ביטר, שמלבד שהתנגנו מכל חלון בשכונת נעוריי, גם נתנו חלון ראווה בגאון לרגשות, לאכזבה, לאהבה ודגלו במוטיבים אותנטיים ונעימים לאוזן. עם פריצתה המחודשת של המוסיקה המזרחית ה"קצבית" וה"פופ הים תיכוני", הסגנון של ביטר דעך לקהל מצומצם ועימו גם ההופעות ומזמר הפך ביטר לסלב תכניות טראש כ"חי בסרט" (שהתבססה על יום בחייו) ו"היכל התהילה" (ממנה הודח בשל התנהגות לא נאותה) והכריז על פשיטת רגל, הפך לסמל של ה"קבביטר" (מסעדת בשרים) ממנה פוטר ומאז נעלמו עקבותיו.


השבוע, לאחר שתיקה לא מעטה ולאחר שגבר על בעיה במיתרי קולו, הקליט ביטר שיר חדש ולא רק שיר חדש, אלא דואט עם בת טיפוחיו מאותה תקופה זוהרת של הניינטיז - ליאת בנאי. השניים, שבעבר נתפרסמו יחד בשל להיטיהם המוכרים כ"הפרידה", "נשיקה אחרונה", "חבקי אותי" וכו', "קמו לתחיה" והוציאו השבוע סינגל משותף: "למות למענך".

 

השיר עומד בכל הסטנדרטים של הז'אנר התורכי, מה שלא עומד בתו התקן זה קולם של השניים שנשמע מקרטע, רעוע ובהשוואה לדואטים המוכרים שלהם כנסיון כושל ופתטי לשחזר את העבר. קולם של השניים חלש, מעורפל וחסר רגש ונשמה ופוגם בעברם העשיר בז'אנר. במילים אחרות - למות נראה לי כואב פחות מלשמוע את השיר הנ"ל.

 

ביטר

נסקרין קדרי

אחד ההרכבים הישראלים שמייצגים אותנו בגאון בחו"ל הוא מונק (קיצור של Men Of North Country) ששחרר לאחרונה ממתק סול פיוז'ן קצבי בניחוח אמריקאי אולדסקול בשם - Running. מלבד הסגנון הנוסטלי הקורץ ללהקות הפופ הבריטיות של הסיקסטיז, ההרכב מביא עימו משב רוח מרענן, א-שבלוני, מיושן ועם זאת מחודש ומודרני ומוכיח כי גם בישראל "יודעים" לעשות רוקנרול בריטי. ההרכב חתום זה 6 שנים בחברת התקליטים הלונדונית Acid Jazz ואין ספק שאם ימשיך לשחרר שירי קאלט שכאלה - השמיים הם הגבול. לזה קוראים איכות!

 

מונק

לפני 25 שנה יצא לאור אחד מאלבומי הרוק המשפיעים והמיוחדים במוסיקה הישראלית - "שינויים בהרגלי הצריחה" של "החברים של נטאשה". השיר שפתח את אותו אלבום מיתולוגי הוא "בדקה אחת שפויה" (מילים ולחן: מיכה שטרית) שהפך עם צאתו לקלאסיקת רוק.

 

בימים אלה יצאה לתחנת הרדיו גרסת כיסוי מיוחדת של היוצרת והזמרת הנהדרת הדרה לוין ארדי שהעזה לשבור את הכללים וליצור גרסה משלה באנגלית לאותו שיר - What About Us? כשעל העיבוד וההפקה המוסיקלית אמון אלי סורני.

הקול המחוספס קמעה לצד אינטרפרטציה מאד עמוקה ובלתי מתפשרת של הדרה לשיר מפיח בו חיים מחודשים ונותן לו את הטעם האופייני לה, טעם שלוקח את השיר לכיוון אחר אך לא פחות נעים ועוצמתי כגרסת המקור. שאפו.

 

שני יצהרי, שלאחרונה התראיינה בראיון חושף לב לנענע10 וסיפרה על כוונותיה ליצור שירים בעצמה, נישאה לאחרונה לבחיר ליבה, גיא שמריה ולא רק שנישאה, אלא יצהרי שחררה לאחרונה סינגל חדש מאלבומה השני - בלדה רומנטית שכתבה והלחינה (לראשונה) לגיא - "בעלי", כשעל העיבוד וההפקה המוסיקלית אמון איציק שמלי. שיהיה במזל טוב לזוג הנוצץ.