ג׳יימי לי קרטיס בהאלווין, יח״צ

האימה ממשיכה לשלוט בקולנוע: "האלווין" שובר קופות

מייקל מאיירס, ונום, ליידי גאגא ואסייתים עשירים מתחרים על הקופות • שני פרומקין, טור שבועי

הרצף המצויין של הצלחות ז׳אנר האימה בקולנוע בשנים האחרונות עם סרטים כמו ״תברח״ ו״זה״ הגיע השבוע לשיא נוסף עם ״האלווין״, הסיקוול החדש לסרט באותו השם מ-1978. 40 שנה אחרי, ג׳יימי לי קרטיס, מלכת הצעקה האגדית, חוזרת שוב לככב בפרנצ׳ייז הותיק ולהלחם במייקל מאיירס האייקוני - כשהקהל ציפה לזה יותר ממה שהיה ניתן לתאר. 

בהשראתו של ״פסיכו״ של אלפרד היצ׳קוק מ-1960, ״האלווין״ המקורי של הבמאי-תסריטאי ג׳ון קרפנטר והתסריטאית-מפיקה דברה היל, שאחראים על אינספור סרטי קאלט, נחשב לבורא הסלאשרים: אותם הסרטים שממוקמים בעיירות קטנות המותקפות על-ידי רוצח סדרתי חסר רחמים. היה זה רק לאחר מייקל מאיירס שהגיעו לקולנוע ולתרבות נבלי-אימה כמו ג׳ייסון מ״יום שישי ה-13״, פרדי קרוגר מ״סיוט ברחוב אלם״ וגוסטפייס מ״צעקה״.

בהתאם למסורת חדשה שבה יוצא סרט המשך המתעלם מסיקוולים/רימייקים קודמים (וכושלים) בפרנצ׳ייז - ״האלווין״ החדש עושה בדיוק את זה כשהוא מוחק תשעה סרטי ״האלווין״ שיצאו בין לבין, ומכהן כסיקוול ישיר לסרט הראשון. בתחילת החודש הקודם, הסרט הציג לראשונה פסטיבל טורונטו, וכבר שם התחיל לאגור הייפ חיובי ביותר בתור סרט-אירוע. בסופ״ש האחרון הסרט עלה לבתי הקולנוע באמריקה, וזכה לאחת מההכנסות הגבוהות ביותר אי פעם עבור סרט אימה בסופ״ש הפתיחה שלו עם כ-77 מליון דולר. 

מייקל מאיירס vs. ונום

הסרט כמעט והגיע להכנסות הפתיחה של ״ונום״, סרט האנטי-גיבור-על של סוני שיצא בתחילת החודש, ולמרות שהתקבל בתגובות מעורבות - הפך לסרט בעל הפתיחה הצפון-אמריקאית הכי חזקה בחודש אוקטובר אי פעם עם 80 מליון. צריך לזכור גם ש ״ונום״ עלה מעל 100 מליון דולר להפיק, כש״האלווין״ עלה רק 10 מליון. ״ונום״ אגב שבר את השיא בהפרש ענקי של כ-25 מליון דולר מ״כוח המשיכה״ החווייתי של אלפונסו קוארון, שהחזיק בתואר מ-2013. לעומת זאת, הפער בין ״כוח משיכה״ לבין מקום אחד מתחתיו, ״להציל את מארק וואטני״ (The Martian במקור), הוא רק מליון אחד בודד.

אפילו ״כוכב נולד״ וכוח-הכוכבות של ליידי גאגא לא הצליחו להתקרב למספרים הראשונים של ״האלווין״, כשהדרמה הרומנטית-מוסיקלית פתחה בתחילת החודש עם כמחצית מהסכום. אך אין סיבה לדאוג ל״כוכב נולד״, בכורת הבימוי של בראדלי קופר, שכבר הכניסה 200 מליון בעולם על תקציב של 36 מליון בשלושה שבועות. ובעוד שביוניברסל מקבלים נחת מההצלחה המסתמנת של ״האלווין״, ״האיש הראשון״ שלהם דווקא מבצע מתחת לציפיות: דרמת האנטי-ביוגרפיה של דמיאן שאזל, הבמאי הצעיר ביותר בקרב הבמאים ההוליוודיים המדוברים, עוקבת אחר ניל ארמסטרונג בגילומו של ראיין גוסלינג וההגעה הראשונה לירח. הסרט  בעל האווירה המנותקת-רגשית לא התקבל היטב אצל הצופים, והכניס בנתיים רק 55 מליון דולר בתוך שבועיים על המסכים.

את ״האלווין״ החדש ביים דייויד גורדון גרין, והוא חתום גם על התסריט יחד עם ג׳ף פרדלי ודני מקברייד, המוכר יותר בתור שחקן וקומיקאי. גרין ומקברייד עבדו יחד בעבר בקומדיות ״פיינאפל אקספרס״ ו-״Your Highness״. אחרי שביסס את עצמו בתור בלוקבאסטר בהפתעה, השאלה עכשיו תהיה היא האם הקהל ימשיך להגיב באופן חיובי לסרט, כמו מרבית המבקרים. בהתאם לתזמון המחושב של יציאתו לבתי הקולנוע, גם חגיגות האלווין  עצמו בסוף החודש ימשיכו לסייע לסרט למשוך צופים. ״האלווין״ יעלה למסך הגדול בארץ בסופ״ש הקרוב.

האסייתים מגיעים לסין

סרט נוסף שהפך השנה לתופעה תרבותית ולהצלחה כלכלית ענקית הוא ״עשיר בהפתעה״ המקסים (שהיה מוטב אם ייקרא בעברית ״אסייתים עשירים בטירוף״, בתרגום מדוייק למקור). הסרט הכניס 230 מליון דולר בקופות העולמיות על תקציב של 30 מליון - זאת אומרת, בקופות ברחבי העולם מלבד סין. 

על אף כי כבר הוכרז שהקומדיה הרומנטית האהודה והמצליחה תקבל סיקוול, היא עדיין עמדה בסימן שאלה לגבי עלייתה בבתי הקולנוע הסיניים. בשבוע האחרון האחים וורנר הכריזו שהסרט אכן יגיע אל סין, שהפכה להיות כל כך קריטית עבור הקולנוע ההוליוודי, ב-30 בנובמבר הקרוב, ויהיה מעניין לגלות כיצד הקהל הסיני יקבל אותו. ״ונום״, שבנתיים הכניס 461 מליון דולר בקופות הבינלאומיות, גם הוא ינסה בנובמבר את מזלו בשוק הקולנוע השני בגודלו בעולם - כשיעלה ב-9 לחודש בעזרתו של מסע שיווק אינטרנטי מאסיבי.