ספייק לי מסיבת עיתונאים, François Silvestre De Sacy /FDC

ספייק לי יוצא נגד אנטישמיות בסרט הכי מדובר של פסטיבל קאן

אנטישמיות, שנאה לשחורים והצלם של ביונסה - ספייק לי משחרר סרט חדש ומעורר הדים. חדשות פסטיבל קאן

ספייק לי חזר לפסטיבל קאן עם הפרמיירה העולמית העוצמתית לסרטו החדש ״BlacKkKlansman״, שהסתיימה במחיאות כפיים סוערות מתמשכות. הבמאי הותיק, שהציג לראשונה בקאן כבר ב-1989 עם ״עשה את הדבר הנכון״, גם הפעם מציב במוקדו מתיחות על רקע גזעני, בהתמקדות בגזענות נגד האדם השחור, אך הפעם בהשוואה מקבילה לאנטישמיות המושרשת. 

 אדם דרייבר וג׳ון דייוויד וושינגטון
 

אדם דרייבר וג׳ון דייוויד וושינגטון( יח״צ)

 

ספייק לי ללא מעצורים

״BlacKkKlansman״ מבוסס על סיפורו האמיתי והמדהים משנות ה-70 של רון סטולוורת׳, המגולם בסרט על-ידי ג׳ון דייוויד וושינגטון, בנו של דנזל שללא ספק קיבל את הכריזמה בתורשה. סטולוורת׳ הפך לשוטר השחור הראשון בקולרדו ספרינגס, ובמסגרת עבודתו כבלש משטרתי, יצר קשר עם הסניף המקומי של ה-KKK (קו קלאס קלאן), שונאי כל מי שאינו אמריקאי-לבן, והתחזה לאדם לבן שמעוניין להצטרף לארגון. הסרט עוקב אחר הסידור בו סטולוורת׳ עצמו פעיל בארגון טלפונית מאחורי הקלעים, ולמפגשים נשלח פליפ, שוטר לבן (אדם דרייבר המבריק) שמתחזה אליו, בעודו מסתיר את יהדותו שלו.

לי מכניס את הרלוונטיות העכשווית אל תוך שנות ה-70 המודרניות, הן בבחינת האג׳נדות החברתיות והן בססגוניות הקולנועית. במסיבת העיתונאים שנערכה בבוקר למחרת הפרמיירה, לי סיפר שהוא בהחלט בחר במראה סרטי הסבנטיז מרובה המסכים המפוצלים, עליהם הופקד העורך הנצחי של לי, בארי אלכסנדר בראון, אבל ההצלחה היתרה של הבמאי היא כיצד הצליח לשמור על ערכי הסגנון הישנים במסגרת מעודכנת לתקופתנו. החיבור הטבעי בין הזמנים השונים הוא מעודד אך גם כמעט טראגי, שמבהיר כמה רחוק התקדמנו במובנים חברתיים מסויימים, וכמה נעצרנו במקום בכאלו אחרים. על הצילום המרענן אגב אחראי צ׳ייס אירווין, שצילם את ״לימונדה״ של ביונסה. 

״היהודים הם מספר 2 ברשימה של ה-KKK״

״BlacKkKlansman״ הוא סרט מבדר ומשוחרר ובאותה נשימה ביקורתי ורציני, ואולי הסרט הכי נוקב שנעשה עד כה על דונאלד טראמפ והאחריות שלו לגינוי והתנערות מנאו-נאצים. לי מגיע ללא רחמים וללא מעצורים, כולל התקפה ישירה על ״Make America Great Again״ האייקוני, שזכתה למחיאות כפיים מסכימות. בכלל, הקהל בריביירה הגיב בתשומת לב מלאה ונלהבת לכל מה שלי כיוון לקבל ממנו תגובות, כולל תגובה אחת ייחודית: במהלך הסרט אחד הטיפוסים של ה-KKK מספר כי הוא סבור שהשואה היא רק המצאה שקרית, אמירה שהובילה לדממה רועמת חד פעמית באולם לומייר המאסיבי, כמו הצהרה שבעניין זה אין אפילו להביע צחוק או קלות דעת מכל סוג.

ואכן לי משלב בסרטו החדש את האנטישמיות וההיסטוריה האכזרית שלה, כמראה לשנאת השחורים, מצד אחד קושר את הגורלות שלהם, ומהצד השני מעלה את האירוניה הספציפית שטמונה בזווית היהודית: פליפ יכול לסתובב לצד אנשי ה-KKK המבחילים, בעודם תופשים אותו כאחד משלהם. התהיות שהסיטואציה ההזויה מעלה אצל פליפ הן מהאספקטים היפים והמרגשים של הסרט. זו הדרך האנטלגנטית של הסרט להבהיר כי לא מדובר רק בשחורים, ולא מדובר רק באמריקה. במסיבת העיתונאים לי הפציר ״תתעוררו אם אתם חושבים שהקלאנס שונאים רק שחורים, היהודים הם השניים ברשימה״, ואמר שוב ושוב כי הגזענות והשנאה מתרחשות בכל מקום בעולם, והסרט הזה מיועד לכולם ומדבר על כולם.  

 אדם דרייבר וספייק לי
 

אדם דרייבר וספייק לי(יח״צ )

 

כוחו של במאי

בין הקהל ישבה צ׳אז איברט, אישתו של המבקר האגדי רוג׳ר איברט המנוח, שהתעניינה בתהליך ההחלטה של השימוש במילות הגנאי, בדגש על הנוכחות המשמעותית של ה-N word, שמאוד הפריעה לה להנות מהסרט. השאלה הגיעה כאנטי-קליימקס מוחלט להתלהבות של לי מנוכחותה של צ׳אז באירוע. לי עצר את הכל כדי להודות בפומבי לאיברט, מהמבקרים הבודדים שקיבלו בברכה וקידמו בזמנו את ״עשה את הדבר הנכון״, בזמן שכל השאר מסביב אמרו ש״הסרט יגרום למהומות״ לדבריו, עד שכאמור הרגע המיוחד הזה דעך במהרה עם שאלתה השלילית המיותרת. תשובתו המוחצת של לי היתה להסביר את המובן מאליו: ״מלים יכולות להיות מלאות שנאה, כך האנשים האלו מדברים. זאת היתה ההחלטה שלי - מי שיראה את הסרט יישמע את המלים האלו, רציתי שהשנאה תקבל התבטאות מילולית״.

במהלך השיחה, לי שוב ושוב התחנן שמירב השאלות יופנו לשחקניו שישבו לצידו, אך העיתונאים פנו בזה אחר זה רק לבמאי המשפיע, בהתעלמות כמעט מוחלטת מבקשתו ומחברי הקאסט. זה מגיע כחלק מהמנגנון ההוליוודי המשתנה בו שחקנים איבדו הרבה מכוחם שמעבר לתמונות הנאות, והבמאים הם הכוכבים האמיתיים של המופע. בהקשר זה, ג׳ורדן פיל, במאי נוסף שהשפעתו נמצאת בהתהוות ממש עכשיו, כשחור הראשון בהיסטוריה השזכה באוסקר על התסריט המקורי הכי טוב על ״תברח״, הוא מפיק-העל של הסרט. לי סיפר איך הסרט על הכוח של שיחות הטלפון התחיל בשיחת טלפון, כשפיל התקשר אליו כדי להציע את הסיפור המופרך הזה, והוא עצמו התקשה באותה שיחה להאמין כי מדובר במקרה אמיתי.

הסרט יופץ בארץ תחת השם ״שחור על לבן״, ויעלה בבתי הקולנוע במקביל לאמריקה בתחילת אוגוסט, כציון שנה למאורעות שארלוטסוויל.

שחור על לבן מסיבת עיתונאים
 

שחור על לבן מסיבת עיתונאים( François Silvestre De Sacy /FDC)