שלום חנוך, יח"צ

האלבום החדש של שלום חנוך: היה שווה לחכות

חמש שנים חלפו מאז אלבום האולפן האחרון של שלום חנוך ("שלום חנוך") ובימים אלה יוצא אלבומו החדש- "המקרה והטעות" ומוכיח שוב מדוע הוא ראוי לתואר "מלך הרוקנרול הישראלי" • ביקורת אלבום

  • פורסם ב:
  • 17/02/2015 16:44
  • |
  • עודכן ב:
  • 25/03/2015 19:52
  • |
  • כתבים:
  • דודי פטימר

הקריירה של שלום חנוך, עוד לפני גיוסו ללהקת הנח"ל, ידעה אינספור נסיונות מוסיקליים שונים ומגוונים: זה החל בלהקת "המשמרון" עם שיריו הראשונים שנשאו נופך יותר רגוע וקיבוצי, עבר להיותו בלהקת הנח"ל, בדיוק כשהחלה לשלב מוטיבי פופ צרפתיים, לצד שירי המגל והחרב, עבר לעבודה משותפת עם אריק אינשטיין על מה שהפך למהפיכת הרוק הישראלית והשרשתו בלב המיינסטרים (לפני חנוך- הרוק היה סוג של נטע זר, שכן מלבד "הו ילדונת" של צאל יונגרייז מ1963, מיעטו להקליט רוק בסגנון אמריקאי בעברית).

 

היותו בלהקת הפופ "השלושרים"- היוותה את תקופת ה"ילד הטוב" של חנוך, אשר גם הקדים את זמנו בלהקת "תמוז" שבמבחן הזמן נחשבה למוצלחת ומשפיעה. חנוך הכתיב לאורך השנים את הקצב של הרוק הישראלי- מתקופתו השניה של הרוק (פוסט להקות הקצב, ויותר רוק בעברית) ועד היום.

 

לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

10 הסצינות הכי רומנטיות בקולנוע
צפו: התמונות הכי מדהימות שצולמו באייפון

 

שלום חנוך
 

שלום חנוך(אורית פניני)

עכשיו בגיל 68 מוציא שלום חנוך אלבום חדש והוא נשמע בו צעיר ובועט יותר מאי פעם. לעבודה על האלבום גיבש חנוך צוות ותיק לצד צעיר, ודואג לשמור על עכשוויות מוסיקלית ולא להיתקע בסבנטיז או באייטיז. הוא חזר לעבוד עם המפיק המוסיקלי לואי להב, החתום על אלבומים מיתולוגיים ברוק הישראלי בכלל ושל חנוך בפרט כ"סוף עונת התפוזים" (תמוז), "אדם בתוך עצמו", "חתונה לבנה" ו"ערב ערב".

 

כמו כן, הצטייד חנוך במוסיקאים ונגנים מוכשרים החולשים על כל המרקמים המוסיקליים בארץ, ביניהם רוני פיטרסון, אשר פדי, אבי סינגולדה, משה לוי (שותפו הותיק שהשתתף גם בהפקת האלבום), ירוסלב יעקובוביץ', שלומי שבת, יוסי פיין ועוד.

 

האלבום נפתח דווקא בשיר הנושא "המקרה והטעות" - רוק מעט אלקטרוני עם נגיעות היפ הופ המציג את קו האלבום: חנוך המדבר לצעירים (לצד הבוגרים) המדבר על תהיותיו האישיות, ולאחר מכן עובר לבלדה שקטה ורגועה שכתב מאיר אריאל- "פחדתי (היפותזה) בטקסט רומנטי ומתוחכם כמו שרק מאיר אריאל ידע לכתוב: "ככל שאהבת אותי יותר לי יפית וככל שיפית לי יותר אהבתי אותך וככל שאהבתי אותך יותר יפיתי לך".

 

שלום חנוך
 

שלום חנוך(אורית פניני)

ב"תלוי בטונים", משלב חנוך אלמנטים קלאסיים בטקסט ולחן המחזירים אותנו לחנוך של הקיבוץ, הסנטימנטלי והרגיש, ומתחיל לסחוף בביצוע אקספרימנטלי ל"לא שבעה ממני" - אחד השירים המעניינים והמסקרנים באלבום, המציגים את חנוך שתמיד מחפש את הסאונד הבא.

 

ב"תמיד זה עכשיו" המלודי, חוזר חנוך למחוזות עלומיו וחולק עמנו זכרון ילדות מתוק, בו נזכר בערגה מימיו בקיבוץ. ב"הנשים בחיי" לוקח אותנו חנוך בדמות דון ג'ואן אל מקצבי ה"בוסה נובה" בביצוע שרמנטי לשיר שכתב מאיר אריאל, כשהוא שר "אני זוכר איך רגע לפני מותי היה לי טוב.." הצד הרוקיסטי ביותר של חנוך באלבום נחשף ב"אנשים", שיר המותח ביקורת על החברה של ימינו בשיר אספקלרי על המציאות שלנו בשיר בועט, מכסח, ומוכיח כי חנוך עדיין "נותן ברוק" כמו שצריך, ועדיין עושה זאת מצוין.

 

הרצף הרועש למדי נקטע עם "חרש נושבת", בלדה רומנטית שאחריה מתגלה השיר המחאתי ביותר באלבום - "לשכוח שלא טוב", שיר יותר פולקי המדבר על ימי המלחמה, הישיבה במקלטים, המתיחות המדינית, שמע החדשות על מות חיילנו והגריסה כי גם כשצוחקים מעט - המצב בארץ לא טוב ("לשכוח שלא טוב, לשכוח שלא טוב").

 

ב"סופרת גדולה" חושף חנוך את הצד הבלוזי שלו בשיר-סיפור על פגישתו הארעית עם סופרת בבית מלון ומחשבותיו, השובבות במקצת, עליה. שיר מעניין נוסף באלבום הוא "ההר" הדן בנושא היהודי-ערבי באופן הומוריסטי, ומסתיים ב"ליל קיץ" האלתרמני, המזכיר את הלחנים המעט אירופאיים (ליתר דיוק רוסיים) שליוו את שירי המשוררים בשנות ה-70 בנגיעות ג'אז הנוסכות טוויסט שונה באלבום.


לסיכום: לא פלא שלוקח לשלום חנוך זמן להוציא אלבומים- בכל אלבום הוא מתבשל לאט לאט ומגלה עוד פיסת הגיגים ותהיות הבוערות בו לחשוף לאזנינו. "המקרה והטעות" הוא אלבום מסוגנן היטב, הנותן טעימה מהכל וניכר כי השירים בו נבחרו בקפידה.