"אבו מאזן מוכן להיפגש עם נתניהו ללא תנאים מוקדמים"

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, אמר ל"ספוטניק" כי יו"ר הרשות הפלסטינית יהיה מוכן לפגוש את רה"מ, במידה ורוסיה תסכים לארחם. "דוחים כל הצעה שלא כוללת הכרה בעצמאות של מדינה פלסטינית"

נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מוכן להיפגש עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ללא תנאים מוקדמים - כך אמר אמש (שני) שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק". לדבריו, פגישה כזאת תוכל להתקיים אם מוסקבה תסכים לארחה. אל-מאלכי התייחס גם לתוכנית השלום המתגבשת ע"י הממשל האמריקני: "אנו דוחים כל הצעה ליישוב הסכסוך שאינה כוללת הכרה בעצמאותה של מדינה פלסטינית".

אל-מאלכי הוסיף כי "במידה ונתניהו יחליט לספח את הגדה המערבית - הרשות הפלסטינית תדרוש תגובה כוללת בקרב הקהילה הבין-לאומית". לדבריו, "במצב כזה נתניהו יצטרך להתמודד עם מיליוני פלסטינים".

בכירים לשעבר באירופה: לדחות תוכנית שלום שלא תכלול מדינה פלס'

מבחינת הרשות הפלסטינית: כל אחד עדיף מנתניהו • פרשנות

בכיר אמריקני: רוצים להציג את תוכנית השלום עד אמצע חודש יוני

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: רויטרס

אתמול פורסם בעיתון "הגרדיאן" מכתב שבו קראו עשרות בכירים לשעבר באירופה, ובהם שישה ראשי ממשלה לשעבר, 25 שרי חוץ לשעבר ושני ראשי נאט"ו לשעבר, לדחות את תוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, במידה וזו לא תכלול מדינה פלסטינית. זאת, ברקע הדיווח ביום ראשון ב"וושינגטון פוסט", לפיו "תוכנית המאה" לא תכלול שתי מדינות לשני עמים.

"הגיע הזמן שאירופה תעמוד על העקרונות שלה בכל הנוגע לשלום בין ישראל לפלסטינים", כתבו הבכירים. "למרבה הצער, הממשל האמריקני הנוכחי זנח  את המדיניות האמריקנית לאורך השנים, ומכיר רק בטענות צד אחד כלפי ירושלים".

"וושינגטון הפגינה אדישות מטרידה בכל הנוגע לבנייה הישראלית בהתנחלויות", הוסיפו הבכירים והתייחסו לקיצוץ בתקציב הרשות: "מדובר בהימור על הביטחון והיציבות של כמה מדינות הנמצאות על סף הדלת של אירופה".

דברי הבכירים מגיעים בהמשך לדיווח ב"וושינגטון פוסט" אמש, לפיו "עסקת המאה" של טראמפ תבטיח לפלסטינים מגוון הטבות אך לא תכלול הקמת מדינה פלסטינית ריבונית. כך על פי גורמים המעורים בפרטי התוכנית. תוכנית השלום צפויה להתפרסם באביב הקרוב, לאחר שבשנתיים האחרונות עבד עליה יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.

ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית
ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, עם היוודע דבר ניצחונו של בנימין נתניהו בבחירות, הצהיר טראמפ כי "נתניהו הוא חבר טוב ואני רוצה לברך אותו. כולם אמרו שאין סיכוי לשלום, אבל ניצחונו של נתניהו בבחירות הוא סימן טוב לשלום ואני חושב שיש עכשיו סיכוי גבוה יותר". נוסף לכך, הנשיא התקשר לנתניהו ובירך אותו על ניצחונו. בתגובה, הודה לו נתניהו על התמיכה האדירה בישראל, כולל ההכרה בירושלים ובגולן, וכן על העמדה האיתנה מול המשטר האיראני הכוללת את החלטת הנשיא משלשום נגד משמרות המהפכה של איראן. שני המנהיגים חזרו והביעו הערכה על הידידות העמוקה ביניהם ובין המדינות.

בתוך כך, היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הודיע כי הוא מעריך שתוכנית השלום האמריקנית תפורסם "בעתיד הקרוב מאוד". בשעות הערב, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "אנחנו עובדים על הצגת החזון שלנו לפתרון הסכסוך. רבים ניסו לפנינו ונכשלו, ואנחנו מלאי תקווה שהתוכנית שלנו תייצר תנאים שיאפשרו לישראלים ולפלסטינים להגיע לפתרון". עוד הוסיף פומפאו כי אינו יכול לדמיין מצב שבו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תהיה השפעה על מידת העוינות של איראן או חזבאללה כלפי ישראל.