חמאס דוחף למתיחות בדרום – כדי לשדרג המתווה לרגיעה • פרשנות

הארגון אפשר את הכנות הג'יהאד האסלאמי לביצוע פיגוע ואת הפרחת בלוני התבערה לעבר העוטף בניסיון לסחוט את ישראל. אם לא יושג הסכם ביממה הקרובה – הרגיעה עלולה להיפסק

מתיחות בדרום | צילום: רויטרס

המתיחות בדרום: במסגרת המשא ומתן שמתנהל בימים אלו, מנסה חמאס לסחוט עוד קצת את ישראל ולשדרג את הצעתה למתווה רגיעה. לכן, אפשר הארגון לג'יהאד האסלאמי לתכנן פיגוע נגד צה"ל וכן לא התנגד להפרחת בלוני התבערה לעבר ישראל.

חמאס אומנם הולך על חבל דק, אך כיוון שהוא יודע שישראל מעוניינת בעסקה, הוא מקווה שההימור ישתלם לו, והוא מנהל משא ומתן בעזרת אש. אולם, אם העסקה לא תיסגר ביממה הקרובה, הניסיון להפסקת אש ארוכת טווח עלול להיכשל שוב.

כזכור, בצה"ל העריכו היום (שני) כי  הג'יהאד האסלאמי ינסה לחבל במאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס, על ידי ביצוע פיגועים בגבול הרצועה. בין השאר, מתמקדים בצה"ל באפשרות של ירי טילי נ"ט לעבר כוחות בגבול או ירי צלפים לעבר העובדים על הקמת המכשול, או לעבר חיילים.

חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי, נאפז עזאם, הכחיש את הפרסום: "ישראל תמיד מנסה להמציא חדשות וממשיכה להסית נגד האזרחים שלנו. אין שחר לידיעות האלה אותם מפיצה ישראל, שמטרתן היא להמשיך ולהסית נגד העם שלנו וזכויותיו".

''צעדת המיליון'' בגבול רצועת עזה לציון יום האדמה

במקביל, בצה"ל ייחסו לארגון את ירי הרקטות לעבר המועצה האזורית אשכול שהתרחש אתמול לפנות בוקר. נבדקת האפשרות שמדובר בפקודה מבחוץ שקיבלו פעילי הארגון מסוריה או מאיראן. הג'יהאד האסלאמי הוא הארגון השני בגודלו ברצועה אחרי חמאס, והוא מחזיק בארסנל רקטות גדול לטווחים ארוכים וקצרים.

מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס כוללים פעולות הומניטריות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר הבוקר את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם, בצעד תקדימי, יוגדל מרחב הדייג מטווח של עד 11 קילומטר לטווח של עד 28 ק"מ. עוד נמסר כי מדובר בצעד למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, מתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת.

מפקדי פיקוד דרום בגבול הרצועה | צילום: דובר צה''ל

בד בבד יממה לאחר שנפתחו מחדש מעברי הגבול ארז וכרם שלום, הגיעו הבוקר מספר פעילי "עוצמה יהודית", בהובלת איתמר בן גביר למעבר כרם שלום, ומחו על הפתיחה המחודשת. במהלך חסימת הדרך על ידי הפעילים, התפתחה קטטה בינם לבין נהג משאית. לטענת הנהג, הפעילים תקפו אותו במוטות, ב-"עוצמה יהודית" טענו מנגד כי הנהג ניסה לדקור אותם בסכין. המשטרה עיכבה לחקירה שלושה בני אדם החשודים במעורבות באירוע.

התרעת "צבע אדום" נשמעה אתמול במועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. מדובר צה"ל נמסר כי הרקטה שנורתה לעבר ישראל - נפלה בשטח הרצועה. "סוף השבוע האחרון היה כמו סרט עם עלילה שהסוף שלה ידוע מראש", סיפר בני חסון, תושב קיבוץ כיסופים שבעוטף עזה ל-"החדשות עם יעקב אילון". "כרגע אין שום סבב, רק כוחות צה"ל על הגדר – אנחנו ממשיכים לשמוע את קולות הנפץ. פה ושם יש אזעקת צבע אדום, פעם זה בטעות ופעם זה אמת – וזה המצב".

מפגינים ברצועה | צילום: החדשות 13

חמש רקטות נורו אתמול בלילה מרצועת עזה לשטח ישראל, ונחתו ככל הנראה בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה, טנקים של צה"ל תקפו מטרות ברצועה. על פי דיווחים פלסטיניים, הותקפו היעדים סמוך לדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. זאת, בתום יום של הפגנות מאופקות יחסית בגדר הרצועה, שאירעו לציון יום האדמה וברקע המגעים לגיבוש הבנות בתיווך המשלחת המצרית.