לאחר יותר מ-500 ימים: 2 עיתונאי רויטרס שוחררו ממעצר במיאנמר

השניים הורשעו בחשיפת סודות מדינה לאחר שערכו תחקיר על פעולות צבאיות נגד מיעוט הרוהינגיה המוסלמי, וזכו לחנינה מהנשיא במסגרת אירועי תחילת השנה. אחד מהם יפגוש את בתו לראשונה כאדם חופשי

זמן צפייה: 02:58

שני עיתונאים מסוכנות הידיעות רויטרס, ווה לון (33) וג'ו סו או (29), שוחררו היום (שלישי) ממאסר במיאנמר בעקבות חנינה, זאת לאחר שהורשעו לפני כשמונה חודשים בחשיפת סודות מדינה ונידונו לשבע שנות מאסר. בפועל שהו השניים יותר מ-500 ימים מאחורי הסורגים.

עד מעצרם בחודש דצמבר 2017 ערכו זוג העיתונאים מחקר עומק בנוגע לאלימות ברוטלית שביצע צבא מיאנמר החל מאוגוסט 2017, נגד מיעוט הרוהינגיה המוסלמי שבמערב המדינה. בפרט חקרו השניים מקרה הרג של עשרה גברים וילדים השייכים לקבוצת המיעוט. על פי ההערכות של האו"ם, הפעילות הבריחה יותר מ-700 אלף בני אדם לבנגלדש. השנה קיבלו זוג העיתונאים פרס פוליצר על הדיווחים שלהם בנוגע לטבח באזרחים רוהינגים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בגין אי התייצבות לפני שופט: 50 שבועות מאסר למייסד ויקיליקס

ארה"ב: מרגלת רוסיה נשפטה ל-18 חודשי מאסר ותגורש מהמדינה

"תוכנן בקור רוח": מאסר עולם ו-20 שנה לרוצח החייל רון קוקיא

במהלך המשפט תבעו השניים את חפותם, וטענו ששוטרים הפלילו אותם ושתלו להם מסמכים רשמיים על הפעילות הצבאית במהלך פגישה במסעדה. שוטר שהעיד בבית המשפט אף אישר כי הוא ושותפיו קיבלו הנחיה לבצע פעולת עוקץ, אך השופט לא קיבל את עמדתם של השניים, וכאמור גזר עליהם שבע שנות מאסר. שני העיתונאים לא היו היחידים ששוחררו במסגרת הליך החנינה הנוכחי. בשנים האחרונות החליטו הרשויות במיאנמר לשחרר אסירים ברחבי המדינה סביב תחילת השנה המסורתית, שתחילתה ב-14 באפריל. במסגרת זו חנן הנשיא וויין מיינט אלפי אסירים במהלך החודש האחרון.

העיתונאי מרויטרס קייאו סו עם משפחתו, לאחר ששוחרר מהכלא במיאנמר
העיתונאי מרויטרס קייאו סו עם משפחתו, לאחר ששוחרר מהכלא במיאנמר | צילום: רויטרס

ביציאתם מכלא אינזיין הוקפו לון וסו או באנשי תקשורת רבים שרצו לסקר את האירוע. לון הודה על המאמצים הבין-לאומיים שהובילו לשחרורם: "אני מאוד שמח ונרגש לראות את המשפחה שלי ואת הקולגות שלי. אני לא יכול לחכות להגיע לחדר החדשות שלי". לאחר כמעט שנה מאחורי הסורגים התאחדו השניים עם משפחותיהם. ילדתו הראשונה של לון נולדה במהלך שהותו בבית הכלא, והיום הוא ראה אותה בפעם הראשונה כאדם חופשי.

העיתונאי מרויטרס ווה לונג עם משפחתו, לאחר ששוחרר מהכלא במיאנמר
העיתונאי מרויטרס ווה לונג עם משפחתו, לאחר ששוחרר מהכלא במיאנמר | צילום: רויטרס

החנינה הגיעה לאחר חודשים רבים של לחץ בין-לאומי מממשלות, דיפלומטים, ארגוני זכויות אדם ואף דמויות דתיות מוכרות. ברויטרס טענו לאורך הדרך כי שני העיתונאים לא ביצעו שום פשע וקראו לשחרורם. "אנחנו מאוד שמחים שמיאנמר שיחררה את העיתונאים האמיצים שלנו", אמר העורך הראשי של רויטרס, סטיבן אדלר. לדבריו, "מאז שנעצרו ולמשך 511 ימים, הפכו השניים לסמל לחשיבותה של תקשורת חופשית בכל העולם". במערכת רויטרס צפו בהתרגשות באירוע ומחאו כפיים כשראו את שני חבריהם יוצאים לחופשי.

בחודש דצמבר הודיע המגזין "טיים" כי אנשי השנה שלו הם העיתונאים שנרצחו או נכלאו. לצד סיפורו של ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה בטורקיה, ועיתונאי ה"קפיטל גאזט" במקינלד שנרצחו במערכת העיתון, צוינו גם שני כתבי רויטרס, ששוחררו היום.