עקב הטענות על השתלת נשק: "כאן" מסיים ההתקשרות עם חברת ההפקות

לאחר שפורסם כי "קודה" שתלה נשק בביתו של תושב עיסאוויה, החליטה מועצת התאגיד להפסיק לאלתר את העבודה עמה ובאופן גורף. "מדובר בהתנהלות בזויה. הסדרה הוסרה מכול הפלטפורמות"

זמן צפייה: 00:21

מועצת תאגיד השידור "כאן 11" הודיעה היום (חמישי) כי תפסיק לאלתר את ההתקשרות עם "קודה תקשורת", חברת ההפקה שנטען כי שתלה נשק בביתו של סאמר סלימאן בעיסאוויה שבמזרח ירושלים לצורך צילומי הסדרה "מחוז ירושלים".

הבוקר פורסם בעיתון "הארץ" כי זיוף דומה התרחש גם בפרק אחר, בו תועדה תפיסת סמים בידי שוטרים – ששתלו שקית ובה קנאביס ברחוב במזרח העיר. לאחר שנעצר פלסטיני שלכאורה היה אחראי לסחר בסם, שוחרר לביתו ובדוח המעצר נכתב כי לא היו ממצאים לחיפוש השוטרים.

"אני לא רוצה להגיד את זה ולהגזים, אני משתדל לדבוק במה שאני יודע", אמר לחדשות 13 עיתונאי הארץ, ניר חסון, שחשף את השתלת הנשק. "בנוסף לנשק שחשפנו עיסאוויה, ולסמים שהושתלו שנחשפו על ידי ג'וש בריינר, ישנם לפחות עוד שני מקרים שאני בודק שהצופה רואה מציאות אחרת ממה שהייתה באמת. יש בעיות עמוקות ביותר בסדרה".

מ"כאן" נמסר כי "מועצת התאגיד רואה בחומרה רבה את השתלשלות האירועים הקשורים בהפקת סדרת הדוקו-ריאליטי "מחוז ירושלים" וקיימה בירור ודיון מעמיקים בנושא. כל מה שאירע בפרשה נוגד את מהות תאגיד השידור הציבורי ואת ערכיו הבסיסיים. מדובר בהתנהלות בזויה, הנוגדת לחלוטין את האחריות הגדולה המוטלת על השידור הציבורי ועל העוסקים בו, ונוגדת את ההכרח שבאמינותו".

כתבות נוספות בנושא >>

בעקבות סערת הנשק המושתל: התאגיד הסיר את הסדרה "מחוז ירושלים"

הפלסטיני שנשק הושתל בביתו: "החלו שמועות שאני משת"פ"

נשק הושתל בבית בעיסאוויה לצורך צילומי סדרה – המשטרה התנצלה

סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק
סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק | צילום: חדשות 13

"מדובר בבגידה באמון הציבור ובאמון תאגיד השידור הישראלי. בתאגיד אין מקום ואין כל סובלנות לשקרים לציבור ולהפללת אנשים חפים מפשע", הוסיפו בתאגיד. "יידע כל מי שעובד למען השידור הציבורי כי עליו להתייחס ביראת קודש לכללי האתיקה. לפיכך הוחלט כי תופסק לאלתר העבודה עם חברת 'קודה' באופן גורף, וכי תופסק לאלתר העבודה עם כל המעורבים בזיוף. המועצה בחנה את התנהלות התאגיד ומצאה כי לא היה אפשר לעלות על הדעת כי ההפקה וגורמים במשטרה יבצעו מעשה שכזה ויפעלו בניגוד מוחלט לכללי האתיקה. הסדרה הוסרה מכל פלטפורמות התאגיד כדי למנוע פגיעה נוספת בכל מי שנפגע מהאירועים, והתאגיד יבחן דרכים להגברת הפיקוח על הפקות חיצוניות".

הודעת התאגיד מגיעה יממה לאחר שהחליטה להוריד את כל פרקי הסדרה "מחוז ירושלים". בתוך כך, סלימאן הגיש תלונה במח"ש נגד השוטרים שהשתילו את כלי הנשק, וטען כי המשטרה פגעה בפרטיותו ובשמו הטוב, השתמשה בסמכותה לרעה ובדתה ראיות. במשטרה הודיעו על ביצוע תחקיר לבחינת הנושא, לרבות התנהלות המשטרה מול גורמי חברת ההפקה בשטח ובשלב עריכת התכנים.

בריאיון ל"החדשות" עם יעקב איילון סיפר אתמול סלימאן כי "הגשתי תלונה וסיפרתי הכול. אני מקווה שהחקירה תלך לכיוון הנכון. הסברים לא מספקים אותי, עד כה יש רק התנצלות בטוויטר ובפייסבוק - אני רוצה שייקחו אחריות". "הפכו אותי למשת"פ וסוחר נשק", הוסיף סלימאן. "אין לי מושג למה הם הגיעו. הם טענו שיש לי נשק בבית. שאלתי לגבי הצילומים והם אמרו שזה רק כדי שלא נאמר שגרמנו נזק בבית, ולא ציינו שזה לתוכנית טלוויזיה", אמר.

סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק
סאמר סלימאן שבביתו הושתל נשק | צילום: חדשות 13

"השכנים מסתכלים עלינו מאז בעין לא טובה. הם תוהים איך יכול להיות שנתפס אצלנו כל כך נשק גדול, ולא לקחו אותי לחקירה", סיפר סלימאן שלשום."החלו שמועות, כבר אין לנו כוח". כמו כן ציין שבעת הפשיטה התלווה לשוטרים צוות צילום, אך כששאל אותם לפשר הדבר, לא ציינו שמדובר בצילומים לסדרה: "הם אמרו שיש אנשים שמתלוננים שגורמים להם נזק וגונבים להם רכוש, ושהם חייבים לצלם".

שלשום פרסמה משטרת ישראל התנצלות בפני תושבי עיסאוויה בעקבות סערת השתלת הנשק: "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם", נמסר מהמשטרה.

הנשק מסוג M-16 הושתל במרתף ביתו של סלימאן ללא ידיעתו, כדי לצלם קטע בו המשטרה פושטת על הבית ומוצאת את הנשק. בסוף הפשיטה הוא קיבל מהשוטרים דוח חיפוש ובו נכתב כי "לא נמצא דבר". הקטע שודר בפרק התשיעי של הסדרה מחוז ירושלים, וסלימאן הבין שמדובר בקטע שצולם בביתו כשנה לפני שידור הפרק לאחר ששכניו זיהו את קולו ואת ביתו והפנו את תשומת לבו.

הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים
הנשק שהשתילו שוטרים בביתו של תושב מזרח ירושלים | צילום: באדיבות ''כאן''

"הוא אמר 'תן לי לחפש, תגיד לילדים לעמוד בצד'", סיפר סלימאן, "הם התחילו בחדר שינה, הפכו אותו, רבו עם אשתי. הם אמרו שהם מחפשים נשק – ואמרתי להם שאין פה כלום, שמי ששלח אותם טעה. רואים את זה בסרט".

בקטע ששודר, ציין אחד השוטרים שהם גילו במהלך החיפוש שהבית בנוי על מנהרה, לדבריו "שלא הייתה מביישת מנהרה בעזה". בתגובה, אמר סלמאן כי "כל הכפר בנוי על מערות. גידלנו שם פעם יונים ועופות. זה סתם שקר. הם מצאו את החור הזה ושמו את הנשק שם".