הישג בין-לאומי: החוקרת הישראלית שמצאה דרך לעכב את סרטן הלבלב

ד"ר טליה גולן, מנהלת מחלקה בביה"ח שיבא, רשמה החודש הישג כשגילתה, בתום מחקר בן 5 שנים, דרך לשיפור תוחלת ואיכות חיים של מטופלים. "צורת חיים עבורי" • סיפור ישראלי, מוסף חדש בחדשות 13

זמן צפייה: 08:19

ישראלים רבים גורמים לנו נחת. הם מגיעים להישג מפוארים, זוכים לפרסים בין-לאומיים או עושים אקזיטים מרשימים. במוסף החדש, "סיפור ישראלי", יופנה זרקור לישראלים ולישראליות שמגיעים להישגים שלא ייאמנו. הערב (חמישי), סיפורה של ד"ר טליה גולן, מנהלת מחלקת הלבלב במרכז הסרטן בבית החולים שיבא, שרשמה החודש הישג בין-לאומי חסר תקדים.

ד"ר גולן, אם לארבעה ילדים בת 45, עמדה בראש מחקר בין-לאומי שבוצע ב-92 בתי חולים ב-12 מדינות ברחבי העולם. בזמן שרופאים וחוקרים רבים עסקו בחיפוש אחר כל תרופה או טיפול שיועילו בריפוי המחלה הקשה, תוצאות המחקר של גולן היו לא פחות ממדהימות. התברר שתרופה ששימשה עד כה בעיקר לחולי סרטן שד ושחלות, יעילה גם אצל חולי סרטן לבלב. ד"ר גולן: "מה שניסינו לעשות כאן, שהוא קצת יוצא דופן, זה להחליף את הכימותרפיה באותם כדורים. השאלה הייתה היא מה קורה באיכות החיים של החולים, כשנעשית אותה ההחלפה?".

ד''ר טליה גולן
ד''ר טליה גולן | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בדיקות הסרטן השגויות: משרד הבריאות יזמן חולים לבדיקה חוזרת

עימות ראשון למועמדי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב; טראמפ: "משעמם!"

"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

ד''ר טליה גולן
ד''ר טליה גולן | צילום: החדשות 13

יואב הדס, שחלה בסרטן הקטלני, סיפר לחדשות 13: "בלי טיפולים כימותרפיים, זה בדרך כלל חצי שנה לחיות. איתם, מדובר בשנה. אמרתי לעצמי - 'הלך עליי'". ביחס להשוואה בין הטיפול התרופתי החדשני של ד"ר גולן והכימותרפיה, אמר הדס: "אין בכלל מה להשוות. בסוף הטיפול הכימותרפי השמיני כבר הייתי מרוסק ויש לי נזקים שלא עוברים על היום".

ההכרה הבין-לאומית בחוקרת הישראלית שהצליחה, בפעם הראשונה זה עשרות שנים, למצוא טיפול חסר תקדים לסרטן מהקשים והקטלניים שיש, הגיעה החודש לכנס איגוד הסרטן האמריקני, לפרסום בכתב עת מדעי מהמובילים בעולם, ולדיווחים בכלי התקשורת בכל העולם. "אני לא מכירה עבודה אחרת, אני שנים כאן במכון האונקולגי. זאת לא עבודה עבורי, זה צורת חיים".