דיווח: טראמפ לחץ על ר"מ אוסטרליה לסייע בערעור דוח מולר

על פי דיווחים, נשיא ארה"ב לחץ על מוריסון לשוחח עם התובע הכללי ולעזור באיסוף מידע שיערער את אמינות חקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016; עוד דווח כי בר דן עם גורמי מודיעין זרים בנושא

זמן צפייה: 00:29

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לחץ על ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, בשיחת טלפון שהתקיימה לאחרונה, לסייע לתובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, באיסוף מידע עבור חקירה של משרד המשפטים האמריקני. זאת, במטרה לפגוע באמון חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. כך פורסם הלילה (שני) ב"ניו יורק טיימס".

לאחר השיחה הבית הלבן הגביל את הגישה לתמלילי השיחה לקבוצה מצומצמת של עוזרי הנשיא, כך נמסר על ידי גורם הבקיא בפרטים. מדובר החלטה לא שגרתית ודומה לזו שהתקבלה לאחר קיום שיחת טראמפ עם עמיתו האוקראיני, זלנסקי. שבה, כזכור לחץ טראמפ על זלנסקי שיחקור את עסקיה של חברת גז שנוהלה בידי האנטר ביידן – בנו של ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, והמתחרה המוביל של טראמפ בבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-2020.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון | צילום: רויטרס

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", שר החוץ האמריקני מייק פומאפו האזין לשיחה בין טראמפ וזלנסקי. בשבוע שעבר אמר פומפאו כי לא קרא את הדוח המלא של איש המודיעין, אך ציין כי "למיטב ידיעתי, התנהלות משרד החוץ הייתה תקינה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ: "אני רוצה לפגוש את איש המודיעין שמאשים אותי"

דפוס פעולה קבוע? "גישה לשיחות בין טראמפ למנהיגים הוגבלה"

בצל הליכי ההדחה של טראמפ: שליח ארצות הברית לאוקראינה התפטר

ממשלת אוסטרליה אישרה הלילה כי התקיימה שיחה בין ראש הממשלה והנשיא האמריקני טראמפ, ומסרה: "ממשלת אוסטרליה מוכנה לסייע תמיד, לשתף פעולה, וכן לשפוך אור על כל נושא שנחקר".

התובע הכללי של ארה''ב, וויליאם בר
התובע הכללי של ארה''ב, וויליאם בר | צילום: רויטרס

בתוך כך, על פי דיווח בוושינגטון פוסט, בר נפגש בפרטיות עם גורמי מודיעין זרים. זאת, במטרה לבקש את עזרתם בחקירה של משרד המשפטים האמריקני, שטראמפ קיווה שתערער את אמינות חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות 2016 במדינה.

מעורבתו האישית של בר בפרשה זו עשויה לעורר ביקורת נוספת מצד המפלגה הדמוקרטית במדינה, שהחלה בהליכי הדחת הנשיא בעקבות הדוח אודות השיחה עם זלנסקי.

ממשרד המשפטים האמריקני נמסר כי "טראמפ יצר קשר עם מדינות שונות על מנת להציג את התובע הכללי בר. זאת, כחלק מבחינת מקורות חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016".

עוד דווח כי עורך דינו האישי של הנשיא, רודי ג'וליאני, זומן אמש להעיד בפני שלוש ועדות בקונגרס האמריקני. ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מילא תפקיד מפתח בחיפוש אחר מידע מצד גורמים באוקראינה אודות בנו של ג'ו ביידן.