ליברמן: "לא נצטרף לאף ממשלה צרה; נראה שאנחנו בדרך לבחירות"

יו"ר ישראל ביתנו נאם בפתח ישיבת הסיעה והתייחס למו"מ הפולטי התקוע: "שמו בפני פיתויים גדולים מאוד - רוטציה בשנה האחרונה", וגם תקף ואמר: "הערבים והחרדים הם קואליציה אנטי-ציונית"

זמן צפייה: 14:24

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נאם היום (רביעי) בפתח ישיבת הסיעה שלו והתייחס למו"מ הפוליטי התקוע. הוא נשאל האם יצטרף לממשלה צרה מימין או משמאל כדי למנוע בחירות שלישיות ואמר כי "אין שום סיכוי. לא נצטרף לא לממשלה צרה ולא לממשלת מיעוט. זה לא נכון, ולא משנה איזה ממשלה תקום מהסוג הזה היא לא תוכל לתפקד. זו תהיה קואליצית הישרדות. לא היו פערים מהותיים בין גנץ לנתניהו, היו פערים פרסונליים, וכמו שנראה כרגע אנחנו בדרך לבחירות".

ליברמן התייחס גם לדברים שהוצעו לו על מנת שייכנס לאחת הקואליציות ואמר כי "עשיתי כל מאמץ, הפכתי כל אבן על מנת להגיע לממשלת אחדות לאומית ליברלית בדיוק כמו שהבטחנו לבוחר. עשינו הרבה עבודה שקטה בצורה מכובדת, סולידית. גם הפיתויים ששמו בפנינו היו פיתויים גדולים מאוד – ממלא מקום ראש הממשלה, רוטציה בשנה האחרונה".

ליברמן גם תקף בחריפות את הח"כים הערבים והחרדים ואמר כי "אם אתם שואלים מה באמת הסכנה המיידית המוחשית, זו הקואליציה האנטי ציונית של הח"כים הערבים והחרדים. זו באמת קואליציה אנטי ציונית שמשחקת בשני הגושים. הרשימה הערבית המשותפת היא באמת גיס חמישי, לא צריך לטייח ולא צריך להסתיר את זה. לצערי, גם ציבור המפלגות החרדיות הופכות יותר ויותר למפלגות אנטי-ציוניות, וגם פה שהפסיקו לבלבל את המוח שמדובר בשוליים".

אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו | צילום: חדשות 13

בנוגע לחוסר ההסכמות בין נתניהו לגנץ, אמר ליברמן כי "היה משחק האשמות מרשים מצד שני הצדדים, אבל בסופו של דבר זה היה משחק האשמות. בלי נכונות באמת לקבל החלטות קשות ודרמטיות, ולכן גם נתניהו שבכל דרך ניסה למשוך זמן ולמרוח וקודם כל לשמור על הגוש החרדי, וגם בסופו של דבר גנץ שמעולם לא קיבל את מתווה הנשיא, וגם חלק גדול מהזמן גם כחול לבן שיחקו משחק כפול ושמרו על ערוצים פתוחים למפלגות החרדיות והציעו להן הצעות מרחיקות לכת, ולכן מבחינתי שניהם אשמים"

"כל מה שמפריד זה ויכוח אישי פרסונלי", המשיך, "לא היה שום פער מהותי. כל הוויכוח הוא בגלל היעדר מנהיגות. אחד לא היה מוכן לקבל את מתווה הנשיא, השני לא היה מוכן להיפרד מהגוש החרדי-משיחי שלו", אמר ותקף את נתניהו: "נתניהו פשוט משעבד את כל תנועת הליכוד לטובתן של המפלגות החרדיות. ואם אתם שואלים אותי מי אשם במצב הזה - אז שתי המפלגות ביחד. גם כחול לבן וגם הליכוד".

יו"ר ישראל ביתנו התייחס גם לאפשרות של בחירה ישירה ואמר כי "זה לא סוד, אני חסיד גדול של הבחירה הישירה. לצערי אי אפשר לשנות כללי משחק תוך כדי המשחק וזה לא רלוונטי לבחירות הקרובות, כל מה שאנחנו כרגע רואים זו דרך בטוחה לבחירות נוספות. אבל צריך לעשות דיון משמעותי ורציני בנושא".

אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן יו''ר ישראל ביתנו | צילום: חדשות 13

ליברמן ציין גם כי מפלגתו שמרה על עמעום בנושא ממשלת מיעוט שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת כדי ליצור לחץ על נתניהו: "בישראל ביתנו שמרו על ערפל קרב, היה ברור שלא נלך לקואליציה שנתמכת בצורה ישירה או עקיפה ע"י הרשימה המשותפת. גם תוך כדי התקופה התייחסתי לרשימה המשותפת ואמרתי בדיוק את מה שאני חושב עליהם. אבל שמרנו על ערפל קרב על מנת ליצור איזשהו מנוף לחץ על נתניהו. לצערי, גם זה לא עזר".

בתגובה לדבריו של ליברמן, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תקף אותו בחזרה ואמר כי "לא צריך כבר לחפש אנטישמיות בעולם כשליברמן הכריז על הפיכה והליכה לבחירות שלישיות. הוא הולך על התקפה כהגנה כדי להסיר מעליו את האחריות לאסון השלטוני שהוא מחולל. מה שהכריז היום ליברמן נגד הציבור החרדי זה פשע מלחמה. הוא נוקט בשיטות של הצאר הרוסי שאמר הכה ביהודים והצל את רוסיה. זה מה שעשו ליהודי קישינוב וזה מה שעושה היום יליד קישינוב".

"אם ילד אחד יפגע מדברי ההסתה שלך אתה לא תימלט מעונש. אתה בונה על זה שהציבור הישראלי הוא אנטישמי ויביא לך קולות? אתה טועה. הציבור לא יקבל את דבריך ויוקיע איתך", אמר.

גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן תקף את ליברמן בפתח ישיבת הסיעה ואמר כי "היינו עדים היום למופע אימים מביש ומכוער שהנפיק איווט ליברמן רצוף בשקרים, מלא בורות ושנאה, שלא היתה מביישת את גדולי שונאי הדת ומסורת ישראל מכל הזמנים. לצערי ניתן לומר שהאנטישמיות התגלתה היום מחדש. בימים בהם נשיא המדינה קורא לסובלנות והימנעות מפסילת ציבורים, אנו רואים היום בכנסת מפלצת של שנאה תהומית שאינה מתקבלת על הדעת וההיגיון".

"לפני שישמיץ את החרדים בפעילות נגד המדינה, שיעשה חשבון נפש עם עצמו איך שיתף פעולה איתנו לאורך השנים, השיג איתנו תקציבים, התחנן לקולות שלנו ושלח שליחים לרבנים שלנו", המשיך. "אני קורא למנהיגי הציבור בישראל לקחת אחריות לפני שנגיע למצב בו חרדים ייפגעו כתוצאה מההסתה הקשה והמכוערת של ליברמן".

 

מוקדם יותר היום, שעות לפני פקיעת המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, חילופי האשמות נרשמו בצמרת הליכוד וכחול לבן. גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הבוקר צריך לומר את האמת - בנימין נתניהו הוא סרבן אחדות ויעשה הכל לדרדר אותנו לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה".

זאת, לאחר שרה"מ נתניהו כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "לצערי, אמש בשיחתנו סרב גנץ לקבל את התנאי שהציב אביגדור ליברמן - קבלת מתווה הנשיא לפיו אני כראש ממשלה מכהן אהיה ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה. ‏ליברמן אמר שילך עם הצד שלא יסרב. עכשיו נותר רק לראות אם אביגדור ליברמן יעמוד בהתחייבותו".

בהמשך נמסר מטעם הליכוד: "ביום שבו מדינת ישראל נלחמת נגד כוחות הטרור באזורנו, אנו מקווים שאביגדור ליברמן לא יתן את ידו לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור. גנץ דחה את מתווה הנשיא ואת התנאים שהציב ליברמן בסדר הרוטציה. גנץ אמר לראש הממשלה נתניהו בפגישתם שבכוונתו להקים ממשלת מיעוט שנשענת על תומכי הטרור".

גם יאיר לפיד התייחס לדבריו של רה"מ ואמר: "שיא חדש. אחרי שסירב לכל הצעה לאחדות ששמנו בפניו נתניהו אומר 'גנץ סרב'. אין לאיש הזה גבול. ליברמן יודע את האמת. נתניהו צמוד לבלוק החרדי-משיחי. מוביל לבחירות בכל הכוח".

בתגובה לדבריו של לפיד, שר הפנים אריה דרעי תקף אותו ואמר: "יאיר, די עם השקרים! הייתם מוכנים לתת לנו הכל, ולחתום לנו על שמירת הסטטוס קוו ככתבו ולשונו כדי שנעזוב את נתניהו ונצטרף אליכם. הסיבה היחידה שאין ממשלת אחדות היא כי אתה מונע מגנץ להסכים למתווה הנשיא ומתעקש שנתניהו יהיה שני ברוטציה".

גנץ גם קרא לנתניהו ואמר: "הכר בתוצאות הבחירות אותן אתה והציבור מכירים היטב. ותר על בלוק החסינות ובוא למשא ומתן ישיר לגיבוש קווי יסוד של שתי המפלגות הגדולות. אהיה מוכן לפשרות למען אזרחי ישראל ללא ויתור על עקרונות יסוד".