"השוטרים חוגגים כאילו זה צעצוע": האם יש שימוש יתר בטייזר?

ריבוי המקרים שבהם שולפים שוטרים את אקדח ההלם מעלה את השאלה - האם היד שלהם קלה מדי על ההדק? "הם מעדיפים להשתמש בטייזר כדי לעשות לעצמם חיים קלים" • מחושמלים, פרק ג'

זמן צפייה: 06:50

מחאת הישראלים יוצאי אתיופיה נתקלה באלימות משטרתית. ועדה בראשות איימי פלמור לבחינת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה קבעה כי קיים לגביהם שיטור יתר. כמו כן, הוועדה קבעה שקיים שימוש יתר בירי טייזר נגד יוצאי אתיופיה. אולם, מאז שפורסמו ממצאיה, טרם נכתבו נהלים ופקודות ברורים יותר באשר לאופי השימוש בטייזר.

"השוטרים מעדיפים פשוט להשתמש בטייזר כדי לעשות לעצמם חיים קלים, כשברור שאלה לא המקרים שבהם מותר לעשות שימוש בטייזר", אמרה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח.

עוד בחדשות 13:

"יום הזעם" בגדה: עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל

מבנה באשכול נפגע ישירות מפגז תועה ממצרים; אין נפגעים

פרסום ראשון: עמיד לירי רקטות? מיגון בגן ילדים בעוטף התפורר

אקדח טייזר
אקדח טייזר | צילום: חדשות 13

"מותו של סלמסה התחיל משימוש בטייזר והשימוש בו היה בלתי מבוקר והאיש ממש נחבל באופן קשה", אמר משה מזרחי, ניצב בדימוס וח"כ לשעבר. "זו דוגמה של כשל מקצועי מאוד חריף ובאמת משהו שהיה צירך להיבדק ולהיחקר על ידי משטרת ישראל ולהפיק את הלקח הנכון ממנו".

באוקטובר 2010 הוקפצו שוטרים לטפל באירוע של גניבת אופנוע והבחינו בחשוד נמלט ברכיבה מהירה לאורך הטיילת בתל אביב. כשהגיעו אליו, זרק החשוד, נער בן 16, את האופנוע והתחיל לברוח בריצה. שוטר הסיור ירה בו בטייזר ועצר אותו.

עו"ד דן באומן, שמונה על ידי הסנגוריה הציבורית לטפל בתיק, הפך אותו למשפט נגד השימוש של המשטרה בטייזר. הוא אילץ את השוטרים לחשוף את כרטיסי הזיכרון של אקדחי הטייזר. הנאשם בגניבה זכה לעונש קל בגלל ירי הטייזר והחשש שהוא בוצע שלא לפי הנוהלים. חשיפת כרטיסי הזיכרון בפרשת האופנוע חשפה עמימות של המשטרה בכל הקשור להיקף ואופי השימוש באקדחי ההלם בישראל.

יוסף סלמסה
יוסף סלמסה | צילום: חדשות 13

ע', אזרח שנפגע מאקדח טייזר: "השוטרים חוגגים בטייזר כאילו זה צעצוע שמותר להם לשחק בו עם כל האזרחים. בהגדרה מסוימת, אפשר להגדיר אותו עבריין עם מדים".

מהמשטרה נמסר: "מכשיר הטייזר מצמצם משמעותית את הסיכון והפגיעה, הן במבצע העבירה והן באזרחים הסובבים אותו. ההפעלה מתבצעת ללא כל קשר לזהותו או מוצאו של החשוד. בזכות השימוש בטייזר, הופסקו אירועי אלימות קשים, סוכלו ניסיונות התאבדות, נמנעו פגיעות גופניות קשות באזרחים ובשוטרים והושלמו פעולות אכיפה מורכבות ביעילות מרבית ובמינימום נזק".